"W listopadzie br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny żywności (o 0,4%), w zakresie mieszkania (o 0,1%), rekreacji i kultury (o 0,4%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,4%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,09 pkt proc. i o 0,03 pkt proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 0,6%) oraz odzieży i obuwia (o 0,2%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,06 pkt proc. i o 0,01 pkt proc." - czytamy w komunikacie.
W porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku wyższe ceny żywności (o 7%), w zakresie mieszkania (o 1,6%), restauracji i hoteli (o 5,3%), podwyższyły wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych odpowiednio o: 1,56 pkt proc., 0,4 pkt proc., 0,33 pkt proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 3,4%), odzieży i obuwia (o 1,8%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o: 0,36 pkt i o 0,09 pkt proc., podano także.
Poniżej zmiany % wskaźnika CPI w listopadzie w ujęciu r/r
% r/r | |
---|---|
Ogółem | 2,6 |
Żywność i napoje bezalkoholowe | 6,5 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 1,3 |
Odzież i obuwie | -1,8 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 2 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 0,3 |
Zdrowie | 3,1 |
Transport | -3,4 |
Łączność | 3,7 |
Rekreacja i kultura | 3,6 |
Edukacja | 4,6 |
Restauracje i hotele | 5,3 |
Inne towary i usługi | 1,5 |
Konsensus rynkowy - podobnie jak dane GUS według szybkiego szacunku - to 2,6% r/r.