"Na koniec 2019 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła nieco ponad 333 tys. i była o 1,9% (o ok. 6,5 tys.) niższa niż przed rokiem. Wzrosła natomiast powierzchnia sprzedażowa sklepów (o 0,7%), która stanowiła wielkość ok. 37 557 tys. m2" - czytamy w komunikacie.
"W ogólnej liczbie 333 tys. sklepów, podobnie jak w ubiegłym roku, największy udział stanowiły placówki o specjalizacji branżowej pozostałej (44,8%), ogólnospożywczej (20,3%) oraz z wyrobami odzieżowymi (9,6%). Najmniej liczne były sklepy o specjalizacji rybnej, które stanowiły ledwie 0,3% sklepów ogółem" - czytamy dalej.
W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano spadek liczby sklepów w większości specjalizacji, a największy spadek miał miejsce w sklepach: z wyrobami odzieżowymi o 2,6 tys. sklepów (o 7,5%), ogólnospożywczych o 2,2 tys. sklepów (o 3,1%) oraz mięsnych o 1,2 tys. (o 11,9%).
"Natomiast największy wzrost ilości sklepów zaobserwowano w branży z pojazdami mechanicznymi - o 2,1 tys. sklepów (o 10%) oraz w branży sklepów pozostałych - o prawie 1,5 tys. sklepów (o 1%). Nieznacznie wzrosła również liczba sklepów z artykułami radiowo-telewizyjnymi oraz ze sprzętem gospodarstwa domowego o 144 obiekty (o 3,2%)" - napisano także w materiale.
Najwyższy procentowy przyrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach z przedziału wielkości 400-999 m2 (o 4,3%), podał Urząd.
Zaobserwowany został również wzrost powierzchni w sklepach z przedziału 1000-2499 m2 (o 2,4%) oraz nieznaczny (o 0,2%) w sklepach o powierzchni sprzedażowej do 99 m2, podano także.
"Natomiast najwięcej powierzchni ubyło w sklepach z przedziału wielkości 100-399 m2 (o 2,8%), nieco mniej powierzchni w porównaniu z poprzednim rokiem odnotowano także w sklepach z przedziału wielkości powyżej 2500 m2 (o 0,6%)" - czytamy dalej.
W 2019 r. odnotowano wzrost łącznej liczby supermarketów i hipermarketów w porównaniu z rokiem poprzednim (o 3,4%), podał GUS. W 2019 r. szacowany udział wartości sprzedaży realizowanej łącznie przez supermarkety i hipermarkety w sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw stanowił 25,9% i był o 1,1 pkt proc. wyższy niż przed rokiem.
W 2019 r. na jeden sklep przypadało średnio 115 osób, podczas gdy w 2018 r. było to odpowiednio 113 osób.
W układzie regionalnym najwyższy wzrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach zlokalizowanych w województwach kujawsko-pomorskim (o 11,4%) i podkarpackim (o 10,8%). Najwięcej powierzchni sprzedażowej ubyło w sklepach działających w województwie dolnośląskim (o 5,9%) oraz wielkopolskim (o 4,8%) - po ok. 185 tys. m2, podał Urząd.
"W grupie przedsiębiorstw, w których liczba pracujących wynosi powyżej 9 osób, liczba sklepów należących do podmiotów z kapitałem zagranicznym zwiększyła się w 2019 r. o 7,8% w porównaniu z rokiem poprzednim, a powierzchnia sprzedażowa tych sklepów wzrosła o 4,8%. Średnia powierzchnia sklepów przedsiębiorstw zagranicznych wyniosła 636,8 m2 (odpowiednio w sklepach przedsiębiorstw własności prywatnej krajowej - 197,0 m2). Udział powierzchni sklepów z kapitałem zagranicznym w powierzchni ogółem zwiększył się o 1,2 p. proc. w porównaniu z rokiem poprzednim" - podał GUS.