"W pierwszym kwartale 2020 roku zarejestrowanych zostało łącznie 216 028 sprowadzonych aut osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony, o 10,6% mniej niż rok wcześniej. A niewiele wcześniej, po dwóch miesiącach br. ten segment rynku był jeszcze 'na plusie', o 7,6%" - czytamy w komunikacie.
"O tym, jak duży wpływ na te liczby miało ogłoszenie pandemii, świadczą dane z poszczególnych dekad miesiąca: w pierwszej zarejestrowano 55% samochodów, w drugiej 31%, a w trzeciej pozostałe 14% (7,3 tys. sztuk)" - czytamy dalej.
Średni wiek sprowadzanych w tym roku samochodów wynosi 11 lat i 6 miesięcy, a w samym marcu importowane były pojazdy nieznacznie młodsze - średnia to 11 lat i 4 miesiące, podano także.
We wszystkich województwach tegoroczny import był mniejszy niż przed rokiem. Najwięcej samochodów sprowadzonych zostało do woj. wielkopolskiego (27 958 szt.), a najmniejszy spadek odnotowało woj. kujawsko-pomorskie (-7,4%, 12 057 szt.), podał Samar.
TOP10 krajów, z których najczęściej importowane są samochody do Polski:
- Niemcy - 122 339 szt. (-12,5%)
- Francja - 22 111 szt. (-6,9%)
- Belgia - 15 119 szt. (-8,6%)
- Holandia - 9 120 szt. (-17,3%)
- Włochy - 8 034 szt. (-12,7%)
- USA - 7 385 szt. (7,9%)
- Szwajcaria - 5 708 szt. (-16,7%)
- Dania - 5 549 szt. (-13,7%)
- Austria - 5 385 szt. (-8,4%)
- Szwecja - 4 810 szt. (-12,6%)
Z kolei TOP10 najczęściej importowanych marek w 2020 roku:
- Volkswagen - 24 294 szt.,
- Opel - 21 006 szt.,
- Ford - 19 069 szt.,
- Audi - 18 545 szt.,
- Renault - 13 953 szt.,
- BMW - 13 300 szt.,
- Peugeot - 10 719 szt.,
- Citroen - 10 142 szt.,
- Mercedes - 9 957 szt.,
- Toyota - 7 392 szt., podsumowano.
Trzy czołowe marki tego zestawienia stanowią 29,8% importowanych samochodów.