Amazon ogłosił rozpoczęcie prac nad uruchomieniem w Polsce swojego serwisu Amazon.pl. Przedsiębiorcy już mogą rejestrować swoje konta. Na ostrzejszą konkurencję muszą się nastawić m.in. Allegro i AliExpress.
Z sytuacji skorzystał InPost. Prezes Rafał Brzoska w wywiadzie dla agencji Bloomberg przypomniał, że zawarł umowę z Amazonem na obsługę przesyłek na terenie kraju. Ma obowiązywać przez 5 lat.
- Oczekujemy, że nasi przyjaciele z Amazona przyspieszą wejście do Polski. To bardzo pozytywny krok. Dla całego rynku oznacza to szybszy rozwój e-handlu - powiedział prezes InPostu w rozmowie z Bloombergiem.
Umowa zakłada zarówno obsługę przesyłek poprzez sieć paczkomatów InPostu jak i dostawy przez kurierów na konkretny adres.
Umowa z Amazonem pozwoli utrzymać przychody InPostu, gdyby okazało się, że amerykański serwis przejmie dominację na polskim rynku od Allegro, z którym także InPost mocno współpracuje.
Akcje InPostu na giełdzie w Amsterdamie w poniedziałkowy poranek podskoczyły około 3 proc. Z czasem notowania nieco się cofnęły, ale dalej są na plusie. Po południu jedna akcja była wyceniana na około 20 euro.
W zupełnie innych nastrojach są inwestorzy posiadający akcje Allegro. Wejście na rynek konkurenta z USA może oznaczać mniejsze zyski. W poniedziałek akcje na giełdzie w Warszawie są pod kreską około 2 proc.
Choć Amazon od kilku lat prowadzi w Polsce swoje centra logistyczne, do tej pory polskiej wersji platformy sprzedażowej nie było. Polacy, którzy chcieli kupować na Amazonie musieli korzystać z wersji niemieckiej.
Amazon zatrudnia w Polsce ponad 18 tys. osób. 21 stycznia firma zapowiedziała otwarcie kolejnego centrum logistycznego, tym razem w Świebodzinie.