Na warszawskiej giełdzie zadebiutowała spółka Novaturas. To w tym roku pierwszy debiutant z zagranicy i drugi ogółem. Największe biuro podróży na Litwie w ofercie publicznej pozyskało od inwestorów 22 mln euro. Na razie inwestycja się zwraca, bo cena akcji rośnie.
Na otwarciu wtorkowej sesji giełdowej kurs akcji Novaturas był na poziomie ceny sprzedaży papierów w ofercie publicznej, która wynosiła 44,13 zł. Inwestorzy w ten sposób zakupili ponad 2 mln akcji, które stanowią 27 proc. wszystkich udziałów. Z ich sprzedaży litewska spółka pozyskała 22 mln euro, czyli blisko 93 mln zł.
Wszyscy ci, którzy postawili pieniądze na Novaturas, na razie mogą być zadowoleni. Po niecałych dwóch godzinach sesji są około 5 proc. na plusie. To jeden z lepszych wyników wśród wszystkich, blisko 500 podmiotów z GPW. Kurs akcji wynosi około 46,40 zł.
Trudno jednak mówić o wielkim zainteresowaniu inwestorów nową spółką. Na razie poprzez giełdę zawarto transakcje kupna/sprzedaży na zaledwie 240 tys. zł, gdzie najpopularniejsze akcje na GPW mogą się już w tej chwili pochwalić obrotami przekraczającymi milion złotych.
Debiut Novaturas jest szczególny. Pierwszy raz przeprowadzono bowiem ofertę publiczną akcji równolegle w Polsce, na Litwie i w Estonii. Tak więc nie tylko u nas są do kupienia akcje tego biura podróży. Co więcej, na litewskiej giełdzie tak znaczącego debiutu nie było od 2010 roku.
Novaturas to 479. spółka notowana na głównym rynku warszawskiej giełdy. To też drugi debiut na tym rynku w 2018 roku i pierwszy, jeśli chodzi o zagraniczną firmę.
"Traktujemy nasz debiut jako początek długookresowej współpracy z lokalnymi i zagranicznymi inwestorami. Jestem przekonany, że dzięki naszym dobrym osiągnięciom oraz solidnej komunikacji z rynkiem, pozyskamy w przyszłości kolejnych inwestorów, którzy będą chcieli uczestniczyć w naszym dalszym rozwoju" - mówił jeszcze przed debiutem dyrektor generalny Novaturas Linas Aldonis.
Novaturas jest największym operatorem turystycznym na Litwie, Łotwie i w Estonii zarówno pod względem wartości sprzedaży, jak i liczby pasażerów. Grupa ma m.in. ponad 40 proc. udziału w regionie w rynku zorganizowanych lotów czarterowych.
W 2017 roku przychody ze sprzedaży grupy wzrosły o blisko 40 proc. rok do roku, do ponad 141 mln euro. EBITDA w tym okresie sięgnęła 10,6 mln euro, a zysk netto niemal 8,2 mln euro, co w obu przypadkach oznacza prawie dwukrotny wzrost w porównaniu z 2016 rokiem.
"Nasze portfolio obejmuje zarówno w pełni zorganizowane wypoczynkowe wyjazdy letnie i zimowe, jak i krajoznawcze wycieczki lotnicze oraz autokarowe do ponad 30 miejsc na całym świecie, w tym do najbardziej popularnych kurortów Europy Południowej, a także wybranych lokalizacji Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu, Azji oraz Ameryki Łacińskiej" - pisze o sobie spółka.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl