Właściciel TXM textilmarket, drugiej największej na polskim rynku sieci odzieżowych sklepów dyskontowych, przydzielił wszystkie akcje oferowane w ramach oferty publicznej. Z ich sprzedaży pozyska brutto 20 mln zł. Pieniądze posłużą m.in. rozwojowi sklepów za granicą.
- Jesteśmy zadowoleni z dużego zainteresowania inwestorów zakupem oferowanych przez nas akcji w ramach IPO. Bardzo dziękujemy za okazane zaufanie. Pozyskane środki zamierzamy w całości wykorzystać na kontynuację dynamicznego wzrostu skali działania sieci dyskontów odzieżowych w kraju i za granicą - powiedział prezes Lech Przemieniecki, cytowany w komunikacie.
Chętnych do zakupu akcji TXM było tak wielu, że nie wszyscy inwestorzy otrzymali tyle udziałów, na ile złożyli zapisy. Średnia stopa redukcji w transzy inwestorów indywidualnych wyniosła 49,33 proc. To oznacza, że każdy z nich dostał tylko połowę liczby akcji.
TXM rozdzielił 4 mln akcji nowej emisji w ten sposób, że 400 tys. otrzymali indywidualni inwestorzy. Reszta (3,6 mln) przypadła na instytucje.
Nowe akcje to tylko część całej puli udziałów. Po zarejestrowaniu podwyższenia kapitału będzie się on dzielił na 33,44 mln akcji. Objęte przez inwestorów akcje z obecnej oferty stanowić będą łącznie 12 proc. podwyższonego kapitału zakładowego i uprawniać będą do wykonywania 8,8 proc. głosów na walnym zgromadzeniu spółki.
Dzięki sprzedaży akcji nowej emisji TXM pozyskała 20 mln zł brutto. To sporo mniej niż spółka planowała na samym początku. Przypomnijmy, że początkowo celem było 26 mln zł. Finalnie zmniejszono jednak cenę papierów w ofercie.
Spółka chce przeznaczyć pozyskane pieniądze na rozwój sieci sklepów stacjonarnych w kraju i za granicą. Na razie liczy 385 placówek o łącznej powierzchni handlowej 91,8 tys. metrów kwadratowych. Na koniec przyszłego roku ma ona wzrosnąć do 437 placówek, a rok później 476.
W prospekcie emisyjnym zapisane było 4-5 mln zł tylko na ekspansję poza granice kraju. "Strategia zakłada, że sieć sklepów TXM textilmarket za granicą składać się będzie z około 66 sklepów na koniec 2017 roku (o łącznej powierzchni ok. 24 tys. metrów kwadratowych). Podobnie jak na rynku krajowym, również na rynkach zagranicznych grupa planuje otwieranie przede wszystkim placówek o większej powierzchni - ok. 350-370 metrów kwadratowych" - czytamy w dokumencie.
W chwili publikacji prospektu w Słowacji, Czechach oraz w Rumunii, TXM posiadał 34 sklepy własne.
W pierwszych 9 miesiącach tego roku TXM odnotował 4,68 mln zł zysku netto wobec 7,41 mln zł zysku rok wcześniej przy 259,69 mln zł przychodów w stosunku do 216,79 mln zł w 2015 roku.
Grupa TXM jest właścicielem sieci TXM textilmarket - drugiej największej na polskim rynku sieci odzieżowych sklepów dyskontowych. Debiut notowań praw do akcji na warszawskiej giełdzie zaplanowano na końcówkę tego roku.
oprac. Damian Słomski