W piątek koncern oficjalnie ogłosił swoje plany. Dział zdrowia konsumentów, zajmujący się m.in. sprzedażą pudru dla niemowląt i plastrów, zostanie wyodrębniony do oddzielnego podmiotu notowanego na giełdzie.
Firma zajmująca się zdrowiem konsumentów została tymczasowo nazwana New Consumer Health Company, podczas gdy nowa firma Johnson & Johnson skupi się na branży urządzeń medycznych i farmaceutyków, w tym sprzedaży szczepionki na COVID-19 i inne leki.
"Planowana separacja stworzy dwóch światowych liderów, którzy są lepiej przygotowani do zapewniania lepszych wyników zdrowotnych dla pacjentów i konsumentów dzięki innowacjom, realizowania bardziej ukierunkowanych strategii biznesowych i przyspieszania wzrostu" - czytamy w komunikacie koncernu.
Firma New Consumer Health Company będzie miała w swoim portfolio cztery potężne marki o wartości 1 miliarda dolarów i 20 marek o wartości ponad 150 milionów dolarów, w tym produkty takie jak Neutrogena, Aveeno, Tylenol, Listerine i Band-Aid.
Planowane zyski
Jak prognozuje koncern, dział konsumencki ma wygenerować około 15 miliardów dolarów sprzedaży, podczas gdy pion wyrobów farmaceutycznych i medycznych ma przynieść około 77 miliardów dolarów przychodów rocznie.
Alex Gorsky, prezes i dyrektor generalny Johnson & Johnson, powiedział, że wydzielenie działalności konsumenckiej "to najlepszy sposób na przyspieszenie wysiłków na rzecz obsługi pacjentów, konsumentów i pracowników służby zdrowia".
Gorsky przejdzie na stanowisko prezesa wykonawczego nowej firmy Johnson & Johnson, a Joaquin Duato, obecnie wiceprzewodniczący komitetu wykonawczego firmy, obejmie stanowisko dyrektora generalnego.
"Wierzymy, że nowe firmy Johnson & Johnson i New Consumer Health Company będą w stanie efektywniej przydzielać zasoby pacjentom i konsumentom, napędzać wzrost i uwalniać znaczącą wartość" – powiedział Duato, cytowany w oświadczeniu.
Rynek reaguje
W piątek, po ogłoszeniu decyzji o podzieleniu koncernu, akcje Johnson & Johnson wzrosły o prawie 4 proc.
Na podobny ruch zdecydowały się w ostatnim czasie także inne duże koncerny technologiczne, jak np. Toshiba i General Electric, który ogłosił niedawno, że dzieli się na trzy spółki publiczne, które skoncentrują się na lotnictwie, opiece zdrowotnej i energetyce.