Duży wpływ na spadek cen "czarnego złota” mają informacje napływające z Egiptu. Dzisiaj nad ranem pojawiły się doniesienia o tym, że 400-metrowy kontenerowiec Ever Given, który od minionego wtorku blokował Kanał Sueski, został w końcu uwolniony z mielizny i ustawiony w prostej linii wzdłuż kanału. W akcji brało udział 14 holowników.
Na razie nie oznacza to jeszcze pełnego sukcesu – obecnie trwa ocena uszkodzeń kadłuba statku, natomiast jeszcze w poniedziałek w późniejszych godzinach i przy korzystniejszych pływach kontenerowiec ma zostać przetransportowany w szerszy fragment Kanału Sueskiego. Dopiero wtedy będzie można mówić o odblokowaniu tej istotnej drogi wodnej dla światowego handlu – w tym dla handlu ropą naftową.
- Niemniej wiadomość o uwolnieniu statku niewątpliwie jest optymistyczna, bowiem istniało realne ryzyko, że blokada Kanału Sueskiego potrwa nawet kilka tygodni. Co prawda nawet tygodniowa przerwa ma ogromny wpływ na globalny handel, jednak w przypadku jej przedłużenia straty byłyby wielokrotnie większe – ocenia Dorota Sierakowska, analityk surowcowy DM BOŚ.
Kanał Sueski jest szczególnie ważny dla światowego handlu ropą - przepływa nim nawet 10 proc. światowych dostaw surowca. Przez wąski kanał przedostają się statki transportujące ropę od największych światowych eksporterów z Bliskiego Wschodu do klientów w całej Europie.
Po tym, jak Ever Given osiadł na mieliźnie, blokując drogę m. in. kilkudziesięciu tankowcom, ceny ropy na giełdach paliw zaczęły rosnąć. Po pozytywnych informacjach, jakie napływają w poniedziałek, widać spadek notowań. Na giełdzie paliw w USA cena ropy spada o 2 proc. do ok. 60 dolarów za baryłkę.
ZObacz też: Czeski miliarder zginął w katastrofie. Śmigłowiec, którym leciał rozbił się na Alasce
W rezultacie, wygląda na to, że blokada Kanału Sueskiego nie powinna mieć istotnego wpływu na globalny rynek ropy naftowej. Dorota Sierakowska zwraca uwagę, że w obliczu szalejącej trzeciej fali pandemii, popyt na ropę naftową i paliwa ogółem pozostaje ograniczony. Po uwolnieniu statku uwaga inwestorów na rynku ropy powinna przerzucić się z powrotem na OPEC+, ponieważ już w czwartek rozpoczną się rozmowy na temat kształtu porozumienia naftowego od maja.
Ever Given, który utknął w kanale, to jeden z największych kontenerowców na świecie. Operatorem statku jest firma Evergreen z Tajwanu.