Kluczowym celem projektu było zwiększenie liczby pasażerów korzystających z przyjaznych środowisku środków miejskiego transportu publicznego w położonym nieopodal Bałtyku Szczecinie. Miasto jest jednym z głównych portów morskich w Polsce i siódmym co do wielkości miastem, o populacji przekraczającej 400 tys. mieszkańców, podano.
"Zakrojona na szeroką skalę przebudowa części sieci tramwajowej w Szczecinie - możliwa dzięki funduszom unijnym - przyniesie długoterminowe korzyści zarówno mieszkańcom, jak i osobom dojeżdżającym do pracy na terenie aglomeracji. Dzięki realizacji projektu udało się poprawić połączenia transportowe w mieście i przystosować sieć do obsługi nowych niskopodłogowych tramwajów, stanowiących udogodnienie dla niepełnosprawnych pasażerów oraz dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej" - czytamy w komunikacie.
Realizacja celów projektu wymagała podniesienia zarówno zdolności przewozowej sieci tramwajowej, jak i komfortu podróży. Torowiska w najgorszym stanie, biegnące wzdłuż zachodnich dzielnic Szczecina, wymieniono na nowe, renowacji poddano też sieć trakcyjną i sygnalizację świetlną. W ramach projektu wyremontowano też zajezdnię Pogodno, przystosowując ją do wymagań taboru niskopodłogowego, wskazano również.
"W sumie całkowitą przebudową objęto ponad 9,3 km sieci, dodatkowo położono 0,617 km nowych torów. Dzięki inwestycji miejska sieć tramwajowa będzie w stanie przewieźć o 366 414 pasażerów więcej w skali roku" - czytamy dalej.
Wszystkie te ulepszenia przyczynią się do skrócenia czasu przejazdu pojazdów transportu publicznego w mieście, podniesienia wydajności połączeń i lepszej integracji miejskiego systemu transportu publicznego. Pomoże to zachęcić większą liczbę pasażerów do korzystania z usług transportu publicznego, co przełoży się na zmniejszenie liczby samochodów na drogach, wpływając na ograniczenie zatorów komunikacyjnych i emisji spalin, podano także.
"Dzięki temu miasto stanie się bardziej atrakcyjne w oczach turystów, ponieważ odwiedzający Szczecin będą mogli pokonywać duże odległości w szybki i łatwy sposób. Szczecin dzieli się na dwie części - Lewobrzeże i Prawobrzeże - które swoje nazwy wzięły od położenia względem brzegów Odry i Regalicy. Pomiędzy nimi znajduje się port. Centrum miasta i większość jego atrakcji znajduje się na Lewobrzeżu. Stare Miasto zostało odbudowane pod koniec lat 90. XX w., co wiązało się z rekonstrukcją budynków zniszczonych w czasie II wojny światowej" - czytamy dalej.
Opisywane przedsięwzięcie jest jednym z trzech realizowanych równolegle projektów, których celem był rozwój miejskiej sieci tramwajowej. Pozostałe dwa projekty to "Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju" i "Zakup niskopodłogowych tramwajów dla Szczecina". Wspólnym celem wszystkich trzech projektów była poprawa jakości transportu publicznego w ramach aglomeracji, co czyni je projektami komplementarnymi. Koszty eksploatacji nowej infrastruktury, w tym wszelkich niezbędnych remontów, napraw i modernizacji, będą pokrywane przez władze Szczecina, który jest beneficjentem projektu, podsumowano.