KE zdecydowała o przesłaniu wezwań do usunięcia uchybienia siedmiu państwom członkowskim (Austrii, Francji, Niemcom, Polsce, Portugalii, Szwecji i Zjednoczonemu Królestwu) oraz o przesłaniu drugiego uzupełniającego wezwania do usunięcia uchybienia Włochom. KE chce w ten zagwarantować, że zamówienia publiczne w sektorze energii elektrycznej będą udzielane i odnawiane zgodnie z prawem UE.
"Komisja uważa, że ramy prawne i praktyki w państwach członkowskich, do których odnoszą się wspomniane postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, nie są w pełni zgodne z dyrektywą usługową (dyrektywa 2006/123/WE), przepisami UE dotyczącymi zamówień publicznych (dyrektywa 2014/23/UE w sprawie udzielania koncesji) lub swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług (art. 49 i 56 TFUE)" - czytamy w komunikacie.
Energia wodna jest największym sektorem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w UE i stanowi już 40% całkowitej produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w Europie. Może przyczynić się do osiągnięcia celów unii energetycznej, w szczególności do zapewnienia 20% zużycia energii ze źródeł odnawialnych do 2020 r. oraz co najmniej 27% zużycia takiej energii do 2030 r., wskazano.
"Budujemy unię energetyczną, aby zapewnić bezpieczną, przystępną cenowo i zrównoważoną energię dla wszystkich. Dobrze funkcjonujący sektor energii wodnej odgrywa strategiczną rolę w zwiększaniu udziału energii ze źródeł odnawialnych w naszym koszyku energetycznym. Dlatego musimy zapewnić równe warunki działania na jednolitym rynku i umożliwić przedsiębiorstwom dostarczanie energii wodnej w całej UE" - powiedziała komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP Elżbieta Bieńkowska, cytowana w komunikacie.
KE wskazała, że dostarczanie energii wodnej opiera się zazwyczaj na dwóch systemach: zezwoleń objętych zakresem dyrektywy usługowej (dyrektywa 2006/123/WE) oraz koncesji objętych przepisami dotyczącymi zamówień publicznych (dyrektywa 2014/23/UE).
"W przypadku zezwoleń organy publiczne określają warunki regulujące prowadzenie działalności, a zezwolenia są zazwyczaj wydawane na wniosek podmiotu gospodarczego, nie zaś z inicjatywy instytucji zamawiającej. Ponadto podmiot gospodarczy może zawsze wycofać się z realizacji robót budowlanych lub świadczenia usług. Dyrektywa usługowa obejmuje w szczególności sytuacje, w których liczba dostępnych zezwoleń na dany rodzaj działalności jest ograniczona ze względu na niedobór zasobów naturalnych lub możliwości technicznych (np. niedobór zasobów wodnych, plaże). W takich przypadkach udzielanie zezwoleń musi podlegać przejrzystej i bezstronnej procedurze wyboru gwarantującej pełną przejrzystość i bezstronność" - czytamy dalej.
Z kolei umowy koncesyjne przewidują wiążące obie strony obowiązki, a wykonanie robót budowlanych i świadczenie usług podlegają szczególnym wymogom określonym przez instytucję zamawiającą oraz są możliwe do wyegzekwowania na drodze prawnej. Takie umowy muszą być zgodne z przepisami UE dotyczącymi zamówień publicznych i koncesji, które pomagają uzyskać wyższą wartość za pieniądze podatników, ponieważ zapewniają udzielanie zamówień publicznych w drodze konkurencyjnych, otwartych, przejrzystych i dobrze uregulowanych procedur przetargowych, podano także.
Ocena zgodności z tymi przepisami oraz ze swobodą przedsiębiorczości (art. 49 TFUE) i swobodą świadczenia usług (art. 56 TFUE) nie wyklucza możliwości stosowania reguł konkurencji (pomoc państwa, nadużywanie pozycji dominującej), wskazno również.
Państwa, które otrzymały wezwania mają 2 miesiące na udzielenie odpowiedzi na uwagi przedstawione przez Komisję; w przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o przesłaniu uzasadnionych opinii, podsumowano.