Respondenci chcą wykorzystywać tożsamość cyfrową także do: potwierdzania swojej tożsamości w serwisach internetowych (32%), rejestracji w celu dostępu do usług (28%) oraz odzyskiwania dostępów do serwisów (22%). Co trzeci aktywny użytkownik bankowości internetowej w Polsce chce zdalnie potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z administracją (32%), z dostawcami usług użyteczności publicznej, takich jak woda, prąd, gaz czy firmami wywożącymi śmieci (29%). Ankietowani widzą zastosowanie zdalnej weryfikacji tożsamości także w kontaktach z firmami telekomunikacyjnymi (22%) oraz w obszarze usług medycznych świadczonych online (18%). Na dalszych pozycjach wymieniane są zakupy i usługi w branżach regulowanych, wymagających potwierdzenia pełnoletności, jak gry losowe (16%), podano w komunikacie.
"Użytkownicy usług sami wskazują coraz więcej obszarów możliwego wykorzystania tożsamości cyfrowej. W większości z nich już funkcjonują nowoczesne rozwiązania oparte na elektronicznej identyfikacji, dostarczane przez KIR. Rok temu udostępniliśmy mojeID, usługę która umożliwia potwierdzanie tożsamości w procesach rejestrowania się, dostępu i logowania do serwisów dostawców usług, zarówno komercyjnych jak i z sektora publicznego" - powiedział prezes KIR Piotr Alicki, cytowany w komunikacie.
Jak wskazał, rozwiązanie wykorzystujące systemy bankowości internetowej jest w pełni zgodne z regulacjami unijnymi i krajowymi.
"Weryfikacja tożsamości w usłudze mojeID, bazuje na danych, które zostały wcześniej uwierzytelnione i sprawdzone przez bank, którego jesteśmy klientem. Mechanizmy sprawdzone w funkcjonowaniu sektora bankowego pozwalają zagwarantować użytkownikom najwyższy stopień bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych. Z tej formy potwierdzania tożsamości może potencjalnie korzystać 18,9 milionów użytkowników bankowości elektronicznej" - dodał Alicki.
Jak podkreślono, w ciągu roku od rynkowego debiutu, narzędzie tożsamości cyfrowej od KIR mojeID zdobywa popularność w różnych sektorach gospodarki. Usługa znalazła się w ofercie kluczowych firm z różnych branż, w tym np. Medicover Polska, PGNiG Obrót Detaliczny, Diners Club Polska, Totalizator Sportowy, Open Life, PZU czy Nationale Nederlanden. Dzięki mojeID, klienci tych firm mogą m.in. rejestrować się w celu uzyskiwania zdalnego dostępu do portali, odzyskiwać hasła, zawierać umowy czy zlecać polecenie zapłaty.
"Spodziewamy się, że popularność narzędzi do zdalnej weryfikacji tożsamości będzie rosła wraz z postępującym trendem cyfryzacji. Zarówno w obszarze administracyjnym jak i komercyjnym wzrasta zapotrzebowanie na rozwiązania, umożliwiające kompleksową elektronizację procesów. Naszym celem jest udostępnienie usług, które te procesy skutecznie wspierają. Chcemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju e-gospodarki. Dziś z pewnością jeszcze nie znamy wszystkich obszarów potencjalnego zastosowania usługi mojeID, ale jesteśmy gotowi odkrywać je wspólnie z naszymi klientami i partnerami" - powiedział Alicki.
Badanie zrealizowane w marcu 2020 r. przez Kantar na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+, w tym pracowników banków. Liczebność próby N=1009.