Obecnie wartość polsko-irlandzkiej wymiany handlowej to 3,5 mld euro i rośnie o 10-15% rocznie. Z różnych analiz wynika także, że polska społeczność w Irlandii jest coraz bardziej aktywna biznesowo. Można dostrzec między innymi coraz więcej przykładów firm założonych przez Polaków i wspieranych finansowo oraz logistycznie przez Enterprise Ireland (odpowiednik Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu), podano w komunikacie.
"Polskę i Irlandię dużo łączy. Obydwa kraje znajdują się w pierwszej piątce najszybciej rozwijających się gospodarek Unii Europejskiej. Relacje między Polską a Irlandią są bardzo silne m.in. dzięki 130 tysiącom Polaków, którzy mieszkają w Irlandii. Są cenionymi pracownikami irlandzkich firm i aktywnie przyczyniają się do naszej sprzedaży eksportowej do Polski i w ogóle regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Irlandia ma mocną pozycję w zakresie innowacji, zajmujemy 1 miejsce w Europie w zakresie wpływu naszego sektora badawczego na podnoszenie wartości ekonomicznej przedsiębiorstw. Irlandzkie innowacyjne rozwiązania z agrotechniki, techniki medycznej i inżynierii są przyjmowane w polskich i międzynarodowych firmach obecnych w Polsce i szerzej pojętym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Chcemy je szerzej pokazać w czasie naszej misji handlowej" - skomentowała regionalna dyrektor Enterprise Ireland Marina Donohoe, cytowana w komunikacie.
W czasie dwudniowej wizyty Polskę odwiedzą między innymi przedstawiciele firm Xtremepush oraz Bidrecruit - irlandzkich startupów, które otwierają swoje biura w Polsce. Xtremepush to firma, która umożliwia swoich klientom zwiększenie sprzedaży dzięki zastosowaniu nowych, cyfrowych kanałów sprzedaży i marketingu. Bidrecruit to operator platformy internetowej, która ułatwia rekrutację specjalistów w takich branżach jak hotelarska i logistyczna, podała agencja.
"Otwarcie naszego polskiego biura jest kolejnym niezwykle pozytywnym krokiem dla nas, w czasie, gdy kontynuujemy naszą globalną ekspansję. Pozwoli nam to wzmocnić naszą pozycję handlową w regionie, a także zapewni wsparcie dla naszych obecnych polskich klientów. Polska jest krajem o populacji prawie 40 mln ludzi i szybko staje się jednym z najszybciej rozwijających się centrów technologicznych w Europie" - wskazał prezes Xtremepush Tommy Kearns.
Bidrecruit to startup technologiczny, który pomaga działom HR i menedżerom rekrutacyjnym przyciągnąć najlepszych kandydatów do pracy, dzięki wykorzystaniu specjalnej platformy informatycznej.
"W czerwcu BidRecruit rozpocznie działalność w Polsce, tworząc biuro w Warszawie. Na początku zatrudnimy 3 specjalistów ds. sprzedaży, aby rozpocząć ekspansję na polskim rynku i zapewnić obsługę polskich klientów. Platforma BidRecruit jest najbardziej odpowiednia dla średnich i dużych przedsiębiorstw z branży hotelarskiej, handlowej, opieki zdrowotnej i logistyki" - zapowiedziała dyrektor operacyjna BidRecruit Caroline Gleeson.
W czasie dwudniowej misji handlowej umowę o współpracy podpiszą także irlandzka firma Huggity, założona przez Polaka Michała Sikorskiego oraz polska agencja marketingowo-promocyjna Feelmotion. Huggity to firma marketingowa, która zrealizowała projekty na 5 kontynentach dla ponad 100 różnych marek i instytucji. Niektóre z nich można było zobaczyć na Mistrzostwach Świata FIFA, Igrzyskach Olimpijskich, Pucharze Świata w rugby, Premier League i Champion League, AFL, 6 Narodach, Guinness Pro14 Euro 2012 i kwalifikacjach 2016, a nawet w czasie inauguracji Prezydenta USA lub ślubu rodziny królewskiej w Anglii, wymieniono w materiale.
"Połączenie znajomości rynków globalnych i technologii aktywacyjnych rozwijanych przez Huggity oraz znajomość polskiego i europejskiego rynku sponsoringowego przez Feelmotion będzie stanowić siłę napędową naszej współpracy, która pozwoli zaoferować polskim firmom oraz organizacjom sportowym całkowicie nowe narzędzia oraz formę obsługi programów sponsorskich i aktywacji marketingowych" - skomentował prezes Huggity Mike Sikorski.
"Technologia wkracza we wszystkie dziedziny życia. Rozwiązania proponowane przez Huggitty dają nowy wymiar patrzenia na aktywacje marketingowe, stają się naturalnym uzupełnieniem naszych codziennych aktywności marketingowych" - powiedział, dyrektor generalny Feelmotion Tomasz Rachwał.
Ekspansję na polskim rynku planuje także firma Eviview. To irlandzki startup, który dostarcza oprogramowanie wspierające zarządzanie procesami produkcji w firmach farmaceutycznych, biomedycznych i chemicznych.
"Prowadzimy już pierwszy projekt wdrożeniowy w Polsce i odbyliśmy szereg spotkań z potencjalnymi klientami z branży farmaceutycznej i chemicznej, w tych działaniach wspiera nas lokalny oddział Enterprise Ireland. Ta irlandzka agencja rządowa zainwestowała w naszą firmę na początku działalności w ramach programu Competitive Startup Fund" - poinformował dyrektor operacyjny Eviview Karol Dąbrowski.
W czasie misji handlowej polskie i irlandzkie firmy wezmą również udział w seminarium poświęconym finansowaniu startupów z sektora farmaceutycznego i medycznego.