PKNORLEN: strona spółki
11.12.2024, 7:53
PKN Decyzja o zatrzymaniu projektu budowy kompleksu Olefiny III w jego dotychczasowym zakresie
ORLEN S.A. („Spółka”) informuje, że w dniu 11 grudnia 2024 roku Rada Nadzorcza Spółki, w związku z uchwałą Zarządu Spółki z dnia 10 grudnia 2024 roku, wyraziła zgodę na zatrzymanie projektu budowy kompleksu Olefiny III w jego dotychczasowym zakresie.
Kontynuacja projektu budowy kompleksu Olefiny III w dotychczasowym zakresie i skali (opisywanym w raportach bieżących nr 26/2021 i 27/2021 z 24 maja 2021 roku, 34/2021 z 22 czerwca 2021 roku, 30/2023 z 29 czerwca 2023 roku) nie jest rentowna. Wynika to z m.in. z: (1) niewystarczającego zdefiniowania zakresu realizowanej inwestycji poprzez nieuwzględnienie w dotychczasowych założeniach projektu wszystkich potrzebnych zakresów infrastruktury OSBL, (2) niedoszacowania czasu potrzebnego na realizację i kosztów finansowania oraz (3) niedoszacowania koniecznych do poniesienia nakładów inwestycyjnych podnoszących łączne koszty projektu do 45-51 mld PLN. Dotychczasowe nakłady inwestycyjne poniesione na realizację projektu budowy kompleksu Olefiny III na koniec 3 kwartału 2024 roku wyniosły 12,6 mld PLN. Od teraz prace prowadzone będą w ramach projektu Nowa Chemia, w sposób umożliwiający racjonalizację koniecznych do poniesienia nakładów. Decyzja organów korporacyjnych Spółki przewiduje budowę instalacji do produkcji olefin z docelowymi mocami produkcyjnymi etylenu 740 kt rocznie („Projekt”), która zostanie oddana do eksploatacji nie wcześniej niż w 2030 roku. Według aktualnie posiadanych przez Zarząd analiz zoptymalizowane nakłady inwestycyjne zdefiniowanego na nowo Projektu szacowane są na ok. 34 mld PLN, z uwzględnieniem ok. 6 mld PLN kosztów finansowania. Inkrementalna zdolność projektu do generowania wyniku EBITDA w 2030 roku szacowana jest obecnie, w zależności od poziomu wykorzystania mocy produkcyjnych, między ok. 550 mln a ok. 800 mln PLN rocznie. Obecnie Spółka będzie koncentrowała swoje działania związane z Projektem na rozmowach z wykonawcami, zarówno w zakresie podstawowej instalacji olefin (ISBL) oraz infrastruktury dodatkowej (OSBL), by zapewnić realizację nowego harmonogramu. Jednocześnie Spółka informuje, iż zostały zidentyfikowane i rozpoznane istotne problemy natury projektowo-technicznej w zakresie instalacji ISBL, których rozwiązanie wpływa na realizację Projektu. Prowadzone będą także uzgodnienia z partnerami handlowymi związanymi z Projektem. Ponadto do 30 września 2025 roku Zarząd sporządzi i opublikuje budżet Projektu oraz jego nowy harmonogram rzeczowo - finansowy w zoptymalizowanym zakresie wraz z niezbędną infrastrukturą OSBL. Dzisiejsza decyzja organów korporacyjnych Spółki jest działaniem mającym na celu zminimalizowanie szkód grożących Spółce w przypadku kontynuacji Projektu w dotychczasowym zakresie. Opisana wyżej decyzja Zarządu Spółki, podjęta w dniu 10 grudnia 2024 roku, została uznana za informację poufną, której publikacja została przez Spółkę opóźniona do czasu podjęcia decyzji przez Radę Nadzorczą Spółki, zgodnie z Art. 17 ust. 4 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE.
Kontynuacja projektu budowy kompleksu Olefiny III w dotychczasowym zakresie i skali (opisywanym w raportach bieżących nr 26/2021 i 27/2021 z 24 maja 2021 roku, 34/2021 z 22 czerwca 2021 roku, 30/2023 z 29 czerwca 2023 roku) nie jest rentowna. Wynika to z m.in. z: (1) niewystarczającego zdefiniowania zakresu realizowanej inwestycji poprzez nieuwzględnienie w dotychczasowych założeniach projektu wszystkich potrzebnych zakresów infrastruktury OSBL, (2) niedoszacowania czasu potrzebnego na realizację i kosztów finansowania oraz (3) niedoszacowania koniecznych do poniesienia nakładów inwestycyjnych podnoszących łączne koszty projektu do 45-51 mld PLN. Dotychczasowe nakłady inwestycyjne poniesione na realizację projektu budowy kompleksu Olefiny III na koniec 3 kwartału 2024 roku wyniosły 12,6 mld PLN. Od teraz prace prowadzone będą w ramach projektu Nowa Chemia, w sposób umożliwiający racjonalizację koniecznych do poniesienia nakładów. Decyzja organów korporacyjnych Spółki przewiduje budowę instalacji do produkcji olefin z docelowymi mocami produkcyjnymi etylenu 740 kt rocznie („Projekt”), która zostanie oddana do eksploatacji nie wcześniej niż w 2030 roku. Według aktualnie posiadanych przez Zarząd analiz zoptymalizowane nakłady inwestycyjne zdefiniowanego na nowo Projektu szacowane są na ok. 34 mld PLN, z uwzględnieniem ok. 6 mld PLN kosztów finansowania. Inkrementalna zdolność projektu do generowania wyniku EBITDA w 2030 roku szacowana jest obecnie, w zależności od poziomu wykorzystania mocy produkcyjnych, między ok. 550 mln a ok. 800 mln PLN rocznie. Obecnie Spółka będzie koncentrowała swoje działania związane z Projektem na rozmowach z wykonawcami, zarówno w zakresie podstawowej instalacji olefin (ISBL) oraz infrastruktury dodatkowej (OSBL), by zapewnić realizację nowego harmonogramu. Jednocześnie Spółka informuje, iż zostały zidentyfikowane i rozpoznane istotne problemy natury projektowo-technicznej w zakresie instalacji ISBL, których rozwiązanie wpływa na realizację Projektu. Prowadzone będą także uzgodnienia z partnerami handlowymi związanymi z Projektem. Ponadto do 30 września 2025 roku Zarząd sporządzi i opublikuje budżet Projektu oraz jego nowy harmonogram rzeczowo - finansowy w zoptymalizowanym zakresie wraz z niezbędną infrastrukturą OSBL. Dzisiejsza decyzja organów korporacyjnych Spółki jest działaniem mającym na celu zminimalizowanie szkód grożących Spółce w przypadku kontynuacji Projektu w dotychczasowym zakresie. Opisana wyżej decyzja Zarządu Spółki, podjęta w dniu 10 grudnia 2024 roku, została uznana za informację poufną, której publikacja została przez Spółkę opóźniona do czasu podjęcia decyzji przez Radę Nadzorczą Spółki, zgodnie z Art. 17 ust. 4 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE.