Strata, którą odnotował Boeing w drugim kwartale 2020 roku, zmusiła koncern do decyzji o cięciu produkcji. Zarząd tłumaczy to faktem, że trwająca pandemia koronawirusa i związane z nim uziemienie części lotów międzynarodowych, drastycznie zmniejszyło popyt wśród linii lotniczych na nowe maszyny.
Nie bez znaczenia pozostaje również fakt uziemienia samolotów 737 Max, które dotychczas były najlepiej sprzedającym się modelem. Maszyny te uziemiono w marcu 2019 roku w następstwie dwóch katastrof - w Indonezji w październiku 2018 roku i w Etiopii w marcu 2019 roku. Koncern wciąż pracuje nad przywróceniem ich do użytkowania.
Kryzysu Boeinga nie wywołała jednak sama pandemia, ponieważ firma zmagała się z nim jeszcze przed rozprzestrzenieniem się wirusa SARS-CoV-2 po świecie. Jednak koronawirus spotęgował problemy przedsiębiorstwa. CNBC przypomina, że w styczniu 2020 roku w Boeingu doszło do cięcia kadrowego, w wyniku którego pracę straciło 10 proc. personelu.
Dyrektor generalny Dave Calhoun, cytowany przez amerykańską telewizję, zapowiedział, że możliwe są dalsze zwolnienia. Wszystko przez przedłużający się koronawirusowy kryzys. W notatce skierowanej do pracowników Calhoun napisał, że zdaje sobie sprawę z tego, że "to smutna wiadomość" w "trudnym czasie". Zapewnił też, że firma postara się skuteczniej zadbać o pracowników w przyszłości.
CNBC podaje, że przychody Boeinga spadły o 25 proc. do 11,81 mld dolarów (z 15,75 mld dolarów rok wcześniej). To poniżej prognoz analityków, którzy szacowali przychody koncernu na poziomie 13,16 mld dolarów.
Najmocniej ucierpiały przychody ze sprzedaży samolotów komercyjnych. Wpływy z tego tytułu były aż o 65 proc. mniejsze w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniosły 1,6 mld dolarów.
Lepiej poradził sobie sprzęt obronny koncernu - wpływy ze sprzedaży takich maszyn wyniosły 6,6 mld dolarów. To podobny poziom do osiągniętego w zeszłym roku.
Sprawdź: Koronawirus w siedzibie LOT-u. Firma mówi o "paru osobach", pracownicy skarżą się na procedury
CNBC dodaje również, że w drugim kwartale 2020 roku strata netto Boeinga zmniejszyła się do 2,4 mld dolarów. Rok wcześniej strata ta wyniosła 2,94 mld dolarów - wtedy na ten wynik największy wpływ miało uziemienie 737 Max.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl