Jak pokazują pierwsze wyniki badania, 52% sprzedawców umożliwia zakupy wyłącznie przez www, podano.
"Już 35% e-sprzedawców, obok stron www, udostępnia klientom także mobilne aplikacje natywne. 8% e-sklepów posiada PWA, czyli progressive web app - aplikację internetową, która uruchamia się jak zwykła strona www, ale jednocześnie umożliwia stworzenie wrażenia działania jak natywna aplikacja mobilna, m.in. poprzez możliwość ściągnięcia skrótu na pulpit telefonu. 5% e-sklepów oferuje kupującym wszystkie wspomniane rozwiązania jednocześnie - zarówno aplikację natywną, jak i webową" - powiedziała dyrektor komunikacji w Twisto, odpowiedzialna za badanie Koszyk Roku 2020, Agnieszka Jabłońska-Twaróg, cytowana w komunikacie.
"W ubiegłorocznej edycji Koszyka Roku sprawdzaliśmy, czy e-sklepy dostosowały swoje witryny do potrzeb osób kupujących przez telefony komórkowe. Okazało się, że mobilne wersje stron ma przeszło 95% sprzedawców. W tym roku rozszerzymy zakres analiz o oferowane przez sklepy aplikacje. Sprawdzimy, czy user experience aplikacji dorównuje witrynom, a zatem czy inwestycja w aplikację jest w każdym przypadku uzasadniona. Pokażemy też najlepsze praktyki i najmniej przyjazne użytkownikom rozwiązania" - dodała.
W badaniu uwzględnione są wyłącznie aplikacje, które pozwalają klientowi przejście przez cały proces zakupowy (od wyboru produktu, przez złożenie zamówienia po dokonanie płatności) i jednocześnie działają na systemie Android, z którego korzysta przeszło 95% użytkowników w Polsce.
"Z pierwszych analiz wynika, że liderami, jeśli chodzi o aplikacje spełniające powyższe kryteria, są branże modowa i elektroniczna. Istnieje też grupa sklepów, które co prawda nie umożliwiają dokonania zakupu przez aplikację, ale oferują za ich pośrednictwem programy lojalnościowe, wyszukanie najbliższych sklepów stacjonarnych czy przechowywanie paragonów. Przykładem takiego rozwiązania jest aplikacja sklepu Apart. Niektóre sklepy, np. Vitkac, jako marki premium oferują klientom aplikacje wyłącznie na system iOS. Pokazuje to, że sklepy coraz bardziej świadomie podchodzą do dobierania odpowiednich rozwiązań do potrzeb swoich grup docelowych, analizując dane o ruchu" - podkreśliła senior business design consultant z Edisondy Agnieszka Księżyk.
Wzrost popularności aplikacji w e-commerce wpisuje się w ogólny trend rosnącej roli kanału mobile wśród konsumentów. Od dłuższego czasu stale rośnie liczba osób korzystających z usług bankowości mobilnej. Według danych Związku Banków Polskich, z bankowych aplikacji mobilnych w II kwartale 2020 r. korzystało 13 mln Polaków, wskazano.
W tym roku badano 100 najpopularniejszych sklepów internetowych w Polsce, wyłonionych na podstawie uśrednionych danych z Semstorm i Shoprank. Wykluczone zostały sklepy należące do grupy marketplace, czyli portale umożliwiające sprzedaż bezpośrednią zewnętrznym sprzedawcom np. Allegro. Aby przygotować ranking, eksperci wykonują przejście poznawcze po stronie mobilnej lub po aplikacji (w tym PWA) każdego ze 100 e-sklepów, oceniając je na podstawie ponad 150 kryteriów. Ponadto specjaliści przyglądają się trendom związanym, m.in. z metodami płatności, opcjami dostawy oraz ekologią. Badanie jest prowadzone za pomocą urządzeń mobilnych z oprogramowaniem Android użyciu przeglądarki Google Chrome.