Specjaliści user experience (UX) testowali strony internetowe 100 najczęściej odwiedzanych we wrześniu 2020 roku e-sklepów w Polsce. Oceniano łatwość i wygodę korzystania z interfejsu mobilnego podczas procesu zakupowego. W zależności od rozwiązania oferowanego przez sklep badano mobilną stronę www, PWA lub aplikację mobilną. Jeśli dany sklep nie posiadał aplikacji zakupowej, oceniano stronę mobilną. W pozostałych przypadkach badano aplikację.
"Sklepy w okresie pandemii zrobiły bardzo dużo, jeżeli chodzi o UX. W przypadku logowania to 68% sklepów pozwala na zakup bez rejestracji, a 42% przez social media (wcześniej było to 33%). Mamy też do czynienia z coraz większą możliwością inteligentnego doboru odzieży (ok. 20% sklepów), ale nie tylko widzimy to w fashion, ale również widzimy ułatwiające rozwiązania w budowlance. Wśród trendów wymieniłbym kod kreskowy i wyszukiwanie głosowe" - powiedział country manager Twisto Polska Adam Miziołek podczas wideokonferencji.
Według niego, wpływ pandemii na e-commerce to m.in. zachęcanie do płatności bezgotówkowych, ograniczanie zwrotów stacjonarnych, informacje o bezpiecznych przechowywaniu i pakowaniu.
"Spodziewaliśmy się dużych przetasowań w rankingu, nie tylko ze względu na ostrą rywalizację sklepów. W tegorocznym badaniu postawiliśmy wyłącznie na mobile, po raz pierwszy obejmując badaniem także aplikacje. Jeśli sklep oferował PWA lub aplikację natywną - rezygnowaliśmy z analizy jego mobilnej strony www, wychodząc z założenia że to właśnie aplikacja powinna dostarczać najlepsze doświadczenie klienta. Jak pokazało badanie - nie zawsze tak się dzieje, a wiele aplikacji e-commerce'owych wymaga dopracowania " - powiedział business development manager w Twisto Andrzej Bagiński, cytowany w komunikacie.
Sklepem najbardziej przyjaznym dla klientów online w wersji mobilnej okazały się odpowiednio: mediaexpert.pl, wittchen.pl, i mediamarkt.pl. W pierwszej dziesiątce znalazły się również: brw.pl, euro.com.pl, morele.net, oponeo.pl, oleole.pl, ikea.pl, yes.pl.
"'Koszyk Roku 2020' pokazuje też, że w e-commerce szybko spada udział gotówki. W porównaniu z 2019 r. odsetek e-sklepów oferujących tę metodę płatności spadł o 5 pkt proc. To odpowiedź na zmianę w zachowaniu konsumentów. W badaniu Mastercard 18% z nich deklaruje, że z powodu pandemii zrezygnowała z płatności za pobraniem. Coraz więcej detalistów tworzy własne aplikacje mobilne, aby zakupy z perspektywy klientów były jeszcze wygodniejsze. Często zdarza się jednak, że brakuje tam istotnych metod płatności albo realizacja niektórych ich form oferowanych w środowisku mobilnym jest utrudniona" - powiedział dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe Aleksander Naganowski, cytowany w komunikacie.
Dyrektor Innovation Lab w ING Banku Śląskim Rafał Zych zwrócił uwagę, że obserwowany jest także dalszy wzrost popularności aplikacji zakupowych.
"Posiadanie aplikacji przez sklep internetowy może stanowić istotną przewagę konkurencyjną w tej grupie klientów. Widzimy także rozwój płatności odroczonych - w tym roku rozwiązanie to oferuje już 30% największych sklepów internetowych w Polsce. W ostatnich miesiącach odnotowujemy większe zainteresowanie tą formą płatności ze strony konsumentów również w bramce imoje. W czołówce tegorocznego raportu stawka jest bardzo wyrównana. Widać, że sklepy nieustająco pracują nad zapewnieniem coraz lepszego doświadczenia klienta"- dodał Zych.
Partnerami badania Koszyk Roku 2020 są Edisonda, imoje ING Bank Śląski, Mastercard, SimilarWeb, Semstorm oraz ShopRank.