"Dostawy nowych tramwajów dla miasta wynikają z planowanych potrzeb związanych z rozwojem linii oraz koniecznością wymiany wyeksploatowanego taboru"- powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski dziennikarzom.
"Środki na zakup dodatkowych tramwajów będą pochodzić z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), a następie będzie przygotowany wniosek o refinansowanie zakupu ze środków unijnych"- powiedział prezes MPK Rafał Świerczyński.
W ramach wcześniej podpisanych kontraktów po krakowskich torowiskach jeździ już 17 niskopodłogowych "Lajkoników".
Jak powiedział ISBnews rzecznik MPK, wartość zamówionych 25 tramwajów przekracza 200 mln zł.
Podpisana umowa pozwoli MPK w Krakowie na skorzystanie z opcji zakupu dodatkowych 25 nowoczesnych wagonów.
Na zakup 110 nowych tramwajów składa się 5 umów podpisanych przez MPK i firmę Stadler:
1. Umowa na zakup 35 tramwajów Lajkonik - podpisana 16 stycznia 2018 roku
2. Umowa na zakup 15 tramwajów Lajkonik (opcja w ramach umowy ramowej) - podpisana 12 grudnia 2018 roku
3. Dwie umowy na zakup 10 i 25 pojazdów Lajkonik II (umowa podstawowa i opcja w ramach umowy ramowej) - podpisane 29 kwietnia 2020 roku
4. Umowa na zakup 25 tramwajów Lajkonik II (opcja w ramach umowy ramowej) - podpisana 4 listopada 2020 roku.
"Dostawa pierwszych 50 tramwajów jest w trakcie realizacji. Od czerwca do końca października 2020 roku na torowiska wyjechało 14 nowoczesnych Lajkoników (15 wagon wyjedzie na linię w czwartek, 5 listopada, a dwa kolejne są w trakcie końcowych odbiorów technicznych). W przypadku 60 tramwajów, których dostawy gwarantują umowy podpisane w 2020 roku, ich produkcja i transport do Krakowa są zaplanowane na lata 2022-2023" - czytamy w komunikacie MPK.
Nowe tramwaje to 33 metrowe, trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi.