Sektor lotniczy jest jedną z branż najbardziej dotkniętych przez epidemię koronawirusa. Poważne spadki przychodów zaliczyły wszystkie działające w Polsce lotniska. To efekt zmniejszonej listy pasażerów i odchudzania przez przewoźników siatki połączeń. Port Lotniczy Lublin, który dotychczas specjalizował się tylko w obsłudze pasażerów, w przyszłym roku ma rozszerzyć swoją ofertę o usługi cargo.
"Obecna infrastruktura pozwala nam na uzyskanie gotowości operacyjnej już na początku roku 2021. Będziemy mogli obsługiwać samoloty z cargo, a także towary przewożone ciężarówkami, np. transport RFS (cargo lotnicze przewożone na kołach). W planie mamy jednak rozbudowę obiektu, która pozwoli nam na rozszerzenie zakresu świadczonych usług, chociażby o towary łatwo psujące się, czy wymagające specjalistycznego przechowywania i obsługi" - powiedział ISBnews prezes Portu Lotniczego Lublin Andrzej Hawryluk.
Usługi cargo mają być dedykowane przede wszystkim do sektorów: rolno-spożywczego, przemysłowego - głównie maszyny, motoryzacja i rynek lotniczy, a także drzewno-meblowego. W planach jest także wejście w usługi e-commerce.
"Port Lotniczy Lublin do tej pory tracił możliwości obsługi samolotów z towarem, ponieważ nie posiadał stosownych zezwoleń. Z tego powodu potencjał portu nie był wykorzystywany w pełni, także w okresie pandemii nie było możliwości zdobywania dodatkowych przychodów w tym zakresie. Obsługa cargo zwiększa atrakcyjność portu lotniczego względem przewoźników, gdyż daje szansę liniom lotniczym na uzupełnienie ich przychodów z przewozu pasażerów o element przewozu cargo. Uzupełniając swoją ofertę o moduł cargo, Port Lotniczy Lublin zwiększa swoją atrakcyjność względem linii lotniczych, które chciałby pozyskać" - dodał Hawryluk.
Według założeń Portu Lotniczego Lublin, usługi cargo mają stanowić 20% całego przychodu spółki.
Port Lotniczy Lublin rozpoczął działalność w grudniu 2012 roku. Lotnisko, znajdujące się w Świdniku, obsługuje aglomerację lubelską, stanowiąc katalizator rozwoju gospodarczego regionu (m.in. rozwój turystyki przyjazdowej). Obszar oddziaływania lotniska obejmuje także Białoruś oraz Ukrainę Zachodnią. Port Lotniczy Lublin współpracuje z takimi przewoźnikami, jak Eurowings, LOT, Ryanair czy WizzAir.