Chodzi o: projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 oraz projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy z instrumentów finansowych w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19.
"Aby obydwa rozporządzenia mogły zostać wydane, ich treść musi zostać wcześniej uzgodniona z Komisją Europejską" - wyjaśniła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, cytowana w komunikacie.
"Komisja poluzowała nieco zasady pomocy publicznej, żeby walczyć z gospodarczymi skutkami pandemii koronawirusa, ale każde państwo członkowskie musi mieć do tego podstawę w prawie krajowym. Te rozporządzenia, które przygotowaliśmy w ekspresowym tempie, to właśnie taka podstawa" - zaznaczyła.
Obecnie obydwa projekty są na etapie uzgodnień. Projekt rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy z instrumentów finansowych w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 dotyczy zasad udzielania wsparcia przedsiębiorcom na cele inwestycyjne lub obrotowe.
Według projektu tego rozporządzenia, pomoc będzie mogła być udzielana w formie: pożyczki, poręczenia i gwarancji.
Wartość pomocy udzielanej w formie pożyczki stanowić ma różnicę między zdyskontowaną rynkową wartością odsetek, która byłaby naliczona dla udzielanej pożyczki, a zdyskontowaną wartością odsetek wynikającą z oprocentowania zastosowanego przez podmiot udzielający pomocy w formie pożyczki.
Oprocentowanie pożyczki ma być równe stopie bazowej ustalonej zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej, w sprawie metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych obowiązującej na 1 stycznia 2020 r., powiększonej o co najmniej:
- w przypadku pożyczki z terminem zapadalności wynoszącym rok:
- 25 punktów bazowych - dla mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy albo średniego przedsiębiorcy
-50 punktów bazowych - dla dużego przedsiębiorcy
- w przypadku pożyczki z terminem zapadalności wynoszącym 2-3 lata
- 50 punktów bazowych - dla mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy albo średniego przedsiębiorcy
-100 punktów bazowych - dla dużego przedsiębiorcy
- w przypadku pożyczki z terminem zapadalności wynoszącym 4-6 lat:
- 100 punktów bazowych - dla mikroprzedsiębiorcy, małegoprzedsiębiorcy albo średniego przedsiębiorcy
- 200 punktów bazowych - dla dużego przedsiębiorcy.
Według projektu rozporządzenia, kwota główna pożyczki nie powinna przekraczać dwukrotności rocznej kwoty wynagrodzeń wypłaconych przez przedsiębiorcę, włącznie z kosztami świadczeń pracowniczych oraz kosztami personelu za rok 2019 lub za ostatni rok, za który dostępne są dane.
W przypadku przedsiębiorstw utworzonych w dniu 1 stycznia 2019 r. lub po tej dacie maksymalna kwota pożyczki nie może przekroczyć rocznej kwoty wynagrodzeń szacowanej na okres pierwszych dwóch lat działalności, albo 25% łącznego obrotu przedsiębiorcy w 2019 r,
Pożyczka może zostać udzielona maksymalnie na 6 lat. Maksymalny okres poręczenia lub gwarancji jest taki sam. Nie może przekroczyć 90% kwoty głównej pożyczki lub kredytu, jeżeli straty są ponoszone proporcjonalnie i na tych samych warunkach przez instytucję udzielającą pożyczki lub kredytu i państwo oraz 35% kwoty głównej, jeżeli straty są najpierw przypisane państwu, a dopiero potem instytucjom kredytowym.
Z kolei projekt rozporządzenia w sprawie udzielania w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 zakłada, że wsparcie może być udzielane w formie dotacji lub pomocy zwrotnej. Wartość pomocy udzielanej jednemu przedsiębiorcy w oparciu o to rozporządzenie nie może przekroczyć 800 tys. euro brutto (dotychczas do 200 tys. euro).
Po uzgodnieniach z Komisją i publikacji w Dzienniku Ustaw, rozporządzenia umożliwią udzielanie przedsiębiorcom wsparcia z funduszy unijnych w formie dotacji, pomocy zwrotnej, pożyczek i gwarancji/poręczeń na nowych, antykryzysowych zasadach.
Rozporządzenia nakreślają ramy prawne do uruchomienia pomocy na nowych zasadach. Decyzja należy za każdym razem do instytucji zarządzającej danym programem.
(ISBNews)