"Dzisiejszy dzień kończy kilkuletni okres trudnych negocjacji ze stroną niemiecką. To inwestycja, która była wyczekiwana od bardzo dawna. Cieszę się, że mamy już pewność, że nowy most powstanie w ciągu najbliższych lat" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.
Warunkiem koniecznym do rozpoczęcia inwestycji jest zawarcie umowy międzypaństwowej - w październiku 2016 roku premier Beata Szydło wyraziła zgodę na negocjacje przez Ministerstwo Infrastruktury umowy w tej sprawie, przypomina resort.
Każde z państw poniesie koszty budowy obiektu po swojej stronie granicy. Inwestycję po stronie polskiej, wartości ok. 97 mln zł finansowaną ze środków budżetu państwa, zaplanowano na lata 2020-2025. Za wykonanie zadania odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podano także.
"Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po wejściu umowy w życie, co w Niemczech będzie wymagało jej ratyfikacji przez parlament" - dodał resort.
Na granicy polsko-niemieckiej funkcjonuje 37 połączeń drogowych. Dziesięć z nich obsługuje ruch towarowy bez ograniczeń. Pięć znajduje się w sieci TEN-T, z czego trzy (Kołbaskowo (A6) - Pomellen (A11), Świecko (A2) - Frankfurt n. Odrą (A12), Jędrzychowice (A4) - Ludwigsdorf (A4) znajdują się w sieci bazowej. Większość połączeń drogowych prowadzi przez mosty graniczne. Stan tych mostów, z wyjątkiem mostu w Kostrzynie nad Odrą, jest dobry lub zadowalający, przypomina resort.