Pakiet ten był przedmiotem rozmów, prowadzonych w Brukseli przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i ministrów transportu państw podobnie myślących (tzw. like-minded) Bułgarii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Węgier, Cypru, Estonii i Malty z unijną komisarz ds. transportu Adiną Vălean, oraz wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej, odpowiedzialnym za strategię klimatyczną Fransem Timmermansem, podał resort.
"Projektowane przepisy UE nakładają administracyjne ograniczenia na usługi transportowe, sztucznie zmniejszają efektywność tych usług oraz wprost wymuszają na przewoźnikach wykonywanie zbędnych przejazdów" - powiedział Adamczyk, cytowany w komunikacie.
"Konieczne jest wyeliminowanie złych przepisów przed ich wejściem w życie" - zaznaczył.
Z analizy, przeprowadzonej przez Polski Instytut Transportu Samochodowego, a cytowanej w komunikacie, wynika, że rozwiązania dotyczące obowiązkowego powrotu pojazdu do państwa siedziby, restrykcji nałożonych na transport kombinowany, kabotażu, a także przewozy cross-trade spowoduje dodatkowe puste przebiegi i, co za tym idzie, emisję dodatkowych ton CO2. Tylko obowiązek powrotu pojazdu do państwa siedziby co najmniej co 8 tygodni spowoduje emisję dodatkowych 3 mln ton CO2 rocznie na terenie Unii.
Podczas spotkania z komisarz ds. Transportu, Adiną Vălean, Adamczyk apelował o ocenę proponowanych przepisów z ideą wzmacniania wewnętrznego rynku i znoszenia na nim barier oraz wspierania rozwoju transportu. Natomiast w rozmowie z F. Timmermansem zwrócił uwagę, że nowe przepisy będą utrudniać ograniczanie negatywnego wpływu transportu na środowisko, podano w komunikacie.
Pakiet Mobilności I to nowe regulacje transportowe, dotyczące m.in. maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynków, a także przepisy dotyczące tachografów. Obejmują też zasady delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz kontroli drogowych, a także warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i dostęp do międzynarodowego rynku przewozów drogowych.
Jednocześnie Parlament i Rada Europejska ustanowiły nowe cele redukcji emisji CO2: 37,5% redukcji dla nowych samochodów osobowych i 31% dla dostawczych do 2030 r. Nowe zasady zostały przyjęte przez Parlament Europejski na sesji plenarnej 27 marca 2019 r. Parlament zatwierdził także zmniejszenie emisji CO2 nowych samochodów ciężarowych o 30% do 2030 r. (w porównaniu do poziomu z 2019 r.)
Obecnie Pakiet Mobilności jest przedmiotem dyskusji w ramach Rady Unii Europejskiej. Po pierwszym czytaniu w Radzie UE, kiedy to możliwe jest jeszcze wprowadzanie zmian, ma odbyć się drugie czytanie w Parlamencie Europejskim.