"Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 to inwestycja bardzo oczekiwana przez mieszkańców miasta i kierowców, którzy podróżują tą trasą. Dzięki niej z miasta zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, znikną uciążliwe korki, tworzące się zwłaszcza w okresie wakacyjnym i poprawi się bezpieczeństwo na drodze" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.
Obwodnica Szczecinka jest fragmentem przyszłej drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z autostradą A1 na Śląsku. Szczecinek dołączył do Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które mają już obwodnice w ciągu S11. Od października 2019 r. roku gotowy jest wspólny przebieg dróg S6 i S11 między Kołobrzegiem i Koszalinem, a w realizacji jest obwodnica Kępna i Olesna. W przetargu na zaprojektowanie i budowę są odcinki łączące Koszalin z Bobolicami. Pozostałe fragmenty tej trasy objęte są pracami przygotowawczymi i będą sukcesywnie realizowane w kolejnych latach, podano również.
"Obwodnica omija Szczecinek od wschodu. W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, z dwoma węzłami drogowymi oraz dwoma rondami na początku i końcu trasy. Wybudowano 13 wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt, w wielu miejscach konieczne było wzmocnienie podłoża, w tym wykonanie betonowych pali przemieszczeniowych" - czytamy dalej.
Na etapie projektowania jest kolejny etap obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 20, dzięki której przez miasto nie będą przebiegały już drogi krajowe. Środki na jej realizację zostały zapewnione przez ministra infrastruktury. W przyszłym roku planowany jest przetarg na zaprojektowanie i budowę tej drogi. Nowa trasa o długość 4,3 km jest planowana do ukończenia w 2025 roku.
"Sukcesywnie oddajemy do ruchu kolejne kilometry bezpiecznych i komfortowych dróg. Kierowcy mogą już korzystać z 4 tys. kilometrów tras szybkiego ruchu - autostrad i dróg ekspresowych. Równocześnie realizujemy wiele inwestycji na drogach krajowych, które stworzą spójny system komunikacyjny kraju. Nie zapominamy też o przygotowaniu kolejnych zadań, tak aby po zakończeniu prac przygotowawczych płynnie rozpocząć fazę budowy" - dodał Adamczyk.
Dotychczas sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce miała długość 3 993 km. Po udostępnieniu kierowcom 12 km obwodnicy Szczecinka długość tras szybkiego ruchu przekroczyła 4 tys. kilometrów. Docelowa sieć dróg ekspresowych i autostrad ma wynosić ponad 8 tys. kilometrów. Obecnie w realizacji jest 1,1 tys. km dróg, a w przetargach blisko 350 km. Dalsze odcinki objęte są różnymi etapami prac przygotowawczych.
(ISBnews)