"To kolejny ważny krok do realizacji największych inwestycji morskich. Nowe terminale głębokowodne w Gdyni i Świnoujściu wyniosą polskie porty do czołówki nie tylko bałtyckiej, ale także europejskiej" - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, cytowany w komunikacie.
Obligacje pozwolą m.in. na budowę falochronów oraz poprawę infrastruktury dostępowej do przyszłych terminala głębokowodnego w Świnoujściu oraz Portu Zewnętrznego w Gdyni. Emisja obligacji jest realizacją specjalnej ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych przyjętej przez Sejm jesienią 2019 roku, podano także.
Wartość wszystkich obecnie trwających inwestycji mających na celu rozwój portów morskich sięga prawie 10 mln złotych. Natomiast do 2030 roku na kolejne strategiczne inwestycje morskie zostanie przeznaczonych kolejnych 15 mld złotych, przypomina resort.
Ponadto w ustawie budżetowej na rok 2021 Sejm przyjął finansowanie dla trzech programów dot. Inwestycji morskich:
"Program ochrony brzegów morskich" na kwotę 911 mln zł,
"Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" na kwotę 1,987 mln zł
"Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019-2028" na kwotę 237,967 mln zł, wymieniono także w komunikacie.