Droga od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska to najdłuższy odcinek realizacyjny na terenie województwa łódzkiego, który liczy ponad 24 km, a koszt jego budowy wynosi 857 mln zł. To też ostatni odcinek na całym brakującym odcinku A1, na którym nie toczyły się jeszcze prace budowlane. Wszystkie pozostałe odcinki autostrady A1 w obu województwach (łódzkim i śląskim) są już w fazie budowy, podano.
"Spinamy dzisiaj transportowy kręgosłup Polski. Przejazd od granicy z Czechami do Trójmiasta będzie możliwy w mniej niż 5 godzin. To nie tylko ulga dla kierowców, ale też szansa na rozwój portów i nowe kontrakty z firmami z Czech, Słowacji czy Węgier" - powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, cytowany w komunikacie.
Nowa droga będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę i pas awaryjny. To podniesie jej przepustowość o około 50% w stosunku do stanu obecnego. Bezpieczeństwo zwiększą również wygodne i bezpieczne węzły bezkolizyjne. Trasa będzie miała nowoczesną nawierzchnię betonową, co według ocen specjalistów wytrzyma bez poważniejszych zabiegów remontowych około 30-40 lat, wskazano również.
"Odcinek A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska jest częścią współfinansowanego z funduszy unijnych projektu pod nazwą Budowa autostrady A1 koniec obwodnicy Częstochowy - Tuszyn. Dofinansowanie pochodzi z Programu Infrastruktura i Środowisko. W sumie inwestycja obejmuje swoim zakresem budowę około 81 kilometrów drogi na 5 odcinkach:
Odcinek A: w. Tuszyn - w. Piotrków Trybunalski Płd. dł. 15,86 km,
Odcinek B: w. Piotrków Trybunalski Płd - w. Kamieńsk dł. 24,2 km,
Odcinek C: w. Kamieńsk - w. Radomsko dł. 16,72 km,
Odcinek D: w. Radomsko - gr. woj. łódzkiego/śląskiego, dł. 7,02 km,
Odcinek E: gr. woj. łódzkiego - w. Rząsawa dł. 16,91 km" - czytamy dalej.
Szacunkowy koszt całego projektu to około 3,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne może wynieść około 2 mld zł. Planowany czas realizacji inwestycji: to lata 2018-2022, podsumowano.