Portal Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii to kompleksowe źródło informacji dla przedsiębiorców na każdym etapie rozwoju ich działalności. Korzystają z niego również pracownicy administracji państwowej i samorządowej.
Prace nad portalem Biznes.gov.pl prowadzone były przez 150 osób o różnych specjalizacjach. Nie są to wyłącznie informatycy, prawnicy, ale także eksperci w zakresie prowadzenia biznesu. W tworzeniu rozwiązań udostępnianych na portalu uczestniczyli między innymi specjaliści z MPiT, Krajowej Izby Gospodarczej oraz Instytutu Logistyki i Magazynowania, podano.
"Biznes.gov.pl jest nie tylko coraz bardziej funkcjonalny, ale też cieszy się coraz większą popularnością. W ciągu ostatniego roku liczba odsłon portalu wzrosła o 86,6%, z nieco ponad 8 mln w 2017 roku do ponad 15 mln. O niemal 1000% wzrosła w ciągu trzech lat działalności Biznes.gov.pl liczba uruchomionych usług (w 2018 roku było ich ponad 200 tys.). Dziś portal oferuje przedsiębiorcom już ponad 300 usług do załatwienia wyłącznie online. Dzięki temu bez wychodzenia z domu lub biura można uzyskać kwalifikacje w danych zawodach i zezwolenia w poszczególnych branżach. Na portalu dostępnych jest ponad 200 na bieżąco aktualizowanych poradników dla przedsiębiorców, 1000 opisów procedur oraz 500 artykułów o tym, jak prowadzić biznes (w 2018 roku skorzystało z nich ponad 600 tys. osób - to wzrost o ponad 30% r/r)" - czytamy w komunikacie.
Biznes.gov.pl rozwijany jest przy współudziale użytkowników. Regularnie prowadzone są badania użyteczności i sprawdzane potrzeby użytkowników. Portal będzie w najbliższych latach intensywnie rozwijany, a usługi cyfrowe dla firm będą gromadzone w jednym miejscu. Głównym celem jest większa integracja z rejestrem CEIDG, stworzenie konta przedsiębiorcy z dostępem do wszystkich usług dotyczących zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, wskazano również.
"Zależy nam na tym, by przedsiębiorcy, zarówno początkujący, jak i prowadzący działalność od kilku lat, mieli w sieci jedno miejsce, w którym będą mogli nie tylko dowiedzieć się o wszystkich uwarunkowaniach związanych z prowadzeniem biznesu, ale także załatwić wszystkie sprawy przez Internet. Elektronizacja przełoży się na szybkość i efektywność działania naszych firm, a tym samym pozwoli na stabilny rozwój polskiej gospodarki" - powiedział wiceszef MPiT Tadeusz Kościński, cytowany w materiale.
Coraz więcej Polaków ma Profil Zaufany - obecnie to przeszło 2,6 mln osób. To ponad osiem razy więcej, niż trzy lata temu. W 2018 r. około 2,5 mln wniosków w programach 500+ i 300+ złożono przez Internet. Do urzędów tą samą drogą trafiło 170 tys. wniosków o wydanie dowodu osobistego. Od 1 czerwca 2018 r. - czyli od dnia uruchomienia e-usługi - do dziś rodzice zgłosili online narodziny ponad 27 tys. maluchów. Niemal 40 tys. osób bez wychodzenia z domu zameldowało się w nowym miejscu zamieszkania. Polacy złożyli też prawie 35 tys. wniosków o odpis aktów stanu cywilnego, podano także.
Ponadto, według badań Uniwersytetu Warszawskiego 90% polskich przedsiębiorstw zadeklarowało, że przynajmniej raz skorzystało z e-administracji - uzyskało informacje za pośrednictwem strony internetowej danej instytucji, pobrało lub złożyło formularz bądź też odprowadziło składki i podatek VAT. To potwierdza fakt, że przedsiębiorcy coraz bardziej są gotowi na to, żeby kontakt z administracją przebiegał jedynie cyfrowo, podsumowano.