"Liczba podróżnych wyjeżdżających za granicę, do krajów innych niż kraje graniczące z RP korzystających z wyjazdów organizowanych przez organizatorów turystyki może w kolejnym roku wynieść 0,7-1 mln (spadek o 60-70% w stosunku do roku 2019), natomiast liczba wyjazdów krajowych i do krajów graniczących z RP, organizowanych przez organizatorów turystyki może w kolejnym roku wynieść [...] od 1 do 1,6 mln (wzrost o 20% do 100% w stosunku do prognozy za rok 2020, która wynosi ok. 0,8 mln)" - czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia w sprawie określenia wysokości składki na Turystyczny Fundusz Pomocowy.
Projekt dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
W czasie panowania pandemii COVID -19, w 2020 r. liczbę organizowanych wyjazdów przez organizatorów turystyki w stosunku do lat poprzedzających prawdopodobnie, będzie można oszacować na poziomie 30-40% w stosunku lat ubiegłych. Z sektorów podróży i turystyki w Unii Europejskiej płyną informacje wskazujące na spadek liczby rezerwacji o 60-90 % w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, podano także.
Wnioski o zwrot kosztów składane przez podróżnych w związku z odwołaniem ich podróży znacznie przekraczają poziom nowych rezerwacji.
Według wstępnych szacunków Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży (ECTAA) w I kwartale 2020 r. straty poniesione w związku z pandemią COVID-19 mogą wynieść 30 mld euro (spadek obrotów o 60%), a w II kwartale - 46 mld euro (spadek o 90%) w porównaniu obrotami prognozowanymi na podstawie danych z lat ubiegłych, podano także.
Z tego też względu przyjęto, że w kolejnym roku wpłaty dokonywane na Turystyczny Fundusz Pomocowy (którego deponentem i zarządzającym składkami jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny) przez przedsiębiorców powinny wynieść około 13 mln zł.
Fundusz ten ma wspierać organizatorów turystyki w sytuacji podobnej, jak obecny kryzys wywołany wybuchem epidemii COVID-19. Środki na rachunku Turystycznego Funduszu Pomocowego mają trafiać do organizatorów turystyki, na wypłaty na pokrycie zwrotów wpłat podróżnych, których imprezy turystyczne nie zostały lub nie zostaną zrealizowane z powodu "nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności". Z wpłat organizatorów turystyki ma pochodzić 7,5% środków Funduszu.
Resort zakłada, że po zakończeniu pandemii COVID-19 liczba podróżnych korzystających z usług organizatorów turystyki i usług PUNPUT (powiązanych usług turystycznych) w ciągu najbliższych lat powróci do poziomu sprzed pandemii.