W drugim kwartale wartość Barometru Consumer Finance spadła do 46 pkt z 60,7 pkt odnotowanych poprzednio - wynika z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
Łącznie w pierwszym półroczu spadek wyniósł prawie 26 pkt. Oznacza to największy spadek w historii badania. Skąd taki wynik?
- Znaczne obniżenie poziomu wskaźników jest spowodowane wpływem pogarszających się ocen gospodarstw domowych odnośnie sytuacji makroekonomicznej i własnej sytuacji finansowej. Gwałtownie załamały się oczekiwania gospodarstw domowych co do przyszłej sytuacji gospodarczej, wzrosły obawy co do bezrobocia - komentuje wyniki współautor badań Sławomir Dudek z IRG SGH.
Ogromny spadek wartości barometru wskazuje na możliwe znaczące ograniczenie popytu na usługi rynku consumer finance w nadchodzących miesiącach. Mowa o kredytach gotówkowych, konsumpcyjnych i ratalnych oraz różnego rodzaju pożyczkach.
W raporcie wskazuje się, że prawdopodobieństwo dokonania poważnych wydatków zmniejszyło się we wszystkich badanych grupach. W największym stopniu pesymizm dotknął wydatków na dobra trwałego użytku i wydatków na remont mieszkania (spadek o 24 pkt w obu przypadkach). Mocno ograniczone zostały również plany zakupu samochodów.
Czytaj więcej: Polski rząd najbardziej hojny w Europie. Na walkę z koronawirusem przeznaczy 6,5 proc. PKB
Zmniejszyła się także skłonność do finansowania tych wydatków z kredytu - zakup samochodu w całości lub w części z kredytu chce sfinansować obecnie około 76 proc. badanych. W ciągu dwóch kwartałów udział ten obniżył się o około 9 pkt, choć nadal jest wyższy niż przed rokiem.
- Aktualne wskazania barometru rynku consumer finance (BRCF), zapowiadające ograniczenia w popycie gospodarstw domowych na produkty kredytowe, korespondują ze zmianami w politykach kredytowych banków i instytucji pożyczkowych, polegającymi na zaostrzeniu kryteriów akceptacji wniosków klientów o produkty kredytowe - wskazuje prezes ZPF Andrzej Roter.
Oba czynniki zapewne będą się wzmacniać, co może mieć negatywny wpływ na tempo przywracania gospodarki na ścieżkę wzrostu.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie