O sprawie pisze "Gazeta Wyborcza", która podaje, że w 2022 r. PKN Orlen już kolejny raz ustanowił rekord wydatków na: marketing i sponsoring, zakup usług związanych z doradztwem w zarządzaniu i usług prawnych, a także PR i reprezentację koncernu. Dziennik zauważa też, że skokowy wzrost nastąpił w momencie, gdy stery w koncernie objął Daniel Obajtek.
Rekord w 2022 r. na marketing
Ile zatem na ten cel przeznaczył gigant? W 2022 r. na ten cel poszło z budżetu firmy 563 mln zł netto. To o 127,4 mln zł więcej niż rok wcześniej. Dane pochodzą ze sprawozdania, które muszą publikować państwowe spółki notowane na giełdzie.
Jak podkreśla "GW", kwota ta dotyczy wyłącznie PKN Orlenu, czyli spółki-matki całej Grupy Orlenu. Nie uwzględnia zatem kosztów pozostałych podmiotów ją współtworzących. A jest ich ponad 180, także za granicą.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"GW" zauważa, że inne duże spółki skarbu państwa również wydają sporo pieniędzy na marketing i zewnętrzne kancelarie prawne. Jednak – zdaniem dziennika – "Orlen wyprzedza je o kilka długości".
Inne spółki też mają spore wydatki
Gazeta wymienia też wydatki innych państwowych koncernów. Dla przykładu PGE na marketing i PR wydał 83,6 mln zł, na doradców i prawników – 19,8 mln zł, a na reprezentację – 0,2 mln zł. Łącznie niemal 103,7 mln zł. Natomiast np. KGHM na wszystkie te cele KGHM wydał odpowiednio: 72,1 mln zł, 12,2 mln zł i 7,8 mln zł (łącznie 92,1 mln zł).