Jeden z najważniejszych graczy na rynku telekomunikacyjnym w Polsce odkrył karty. Orange pochwalił się 10 mln zł zysku netto wypracowanymi w całym 2018 roku. W ten sposób przerwał złą passę. Przez poprzednie dwa lata notował straty. W 2017 roku spółka była na minusie 60 mln zł, a w 2016 aż 1,7 mld zł.
Orange Polska sprzedał produkty i usługi za 11,10 mld zł. To mniej niż rok wcześniej, ale przy niższych kosztach pozwoliło spółce wyjść na plus. Dobrze wypadła końcówka roku. W najważniejszych kategoriach wyniki przebiły prognozy analityków. Przychody okazały się wyższe o 2,2 proc., zysk operacyjny EBITDA o 7 proc., a EBIT aż o 56 proc.
Efektem tego jest wzrost notowań akcji Orange. Na warszawskiej giełdzie od rana rosną. W ciągu pierwszego kwadransu zyskiwały na wartości blisko 3 proc.
Czytaj więcej: Orange Polska sprzedał spółkę zależną Orange Real Estate
Co z dawno wyczekiwanym zyskiem netto? Władze firmy zapowiedziały już, że cała kwota pozostanie w spółce. Tym samym na udział w zyskach nie mogą liczyć posiadacze akcji. Blisko 10 mln zł ma stanowić poduszkę finansową m.in. w związku z - jak podkreśla zarząd - niepewnymi perspektywami przydziału pasma częstotliwości 5G.
Liczba klientów usług pakietowych Orange Polska wzrosła do 1 mln 547 tys. Za jedną ofertę pakietową przeciętny klient płacił w 2018 roku 101,90 zł. Na koniec grudnia baza operatora składała się z 14,8 mln kart SIM. Na abonament telefon miało 9,92 mln klientów.
Orange świadczył usługi internetu szerokopasmowego wobec 2,56 mln klientów. Za pośrednictwem najnowszej technologii światłowodowej z internetu korzystało 366 tys. klientów. Telewizję poprzez Orange miało wykupionych 943 tys. klientów.
"Z przyjemnością ogłaszamy nasze wyniki finansowe za 2018 rok. Historyczny wzrost wskaźnika EBITDA, pierwszy od 12 lat, to więcej niż obiecaliśmy inwestorom w prognozie na ten rok. Widzimy, że strategia Orange.One oparta na konwergencji, światłowodzie oraz zwiększaniu efektywności sprawdza się i kondycja firmy jest coraz lepsza. (...) Jesteśmy przekonani, że zdołamy utrzymać ten wzrost w 2019 roku - skomentował wyniki Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.
Podkreślił, że ogromne inwestycje w sieć światłowodową i mobilną 4G przekładają się na lepsze doświadczenia klientów i przyciągają nowych. Wskazał, że zapotrzebowanie na szybką transmisję danych jest ogromne. W sieci mobilnej wzrosło w ciągu roku o połowę, a każdy użytkownik światłowodu wysyła średnio miesięcznie ponad 100 GB danych.
Czytaj więcej: Orange Polska kupiło sieć światłowodową w Bełchatowie
W 2018 roku Orange przeznaczyło na inwestycje 2,25 mld zł. Z tej kwoty ponad 700 mln zł przeznaczono na rozbudowę sieci światłowodowej, docierającej już do blisko 3,4 mln gospodarstw domowych w 117 miastach.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl