W Kętrzynie (woj. warmińsko-mazurskie) ma stanąć największa tłocznia rzepaku w naszym kraju. Jak przekazał Daniel Obajtek, będzie ona przerabiać rocznie 0,5 mln ton rzepaku, czyli 42 proc. produkcji z trzech województw: kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.
Tłocznia rzepaku to nie koniec
Inwestycja ma powstać w ciągu dwóch lat. Jej koszt wyniesie 850 mln zł. Ma ona zagwarantować ponad 100 nowych miejsc pracy i zwiększyć popyt na usługi, które będą mogli świadczyć lokalni przedsiębiorcy.
Obecnie koncern negocjuje z organizacjami rolniczymi warunki kontraktacji rzepaku. Szef firmy zaznaczył, że umowa musi być korzystna tak dla koncernu, jak i dla rolników.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prezes Orlenu na konferencji prasowej zapowiedział, że to nie koniec projektów koncernu związanych z produkcją biopaliw w Kętrzynie.
Analizujemy budowę instalacji do biodiesla, tak żeby olej rzepakowy od razu przesunąć na produkcję biodiesla. To oczywiście będzie w późniejszym czasie niż dwa lata, ale tu powstanie mała biorafineria – zapowiedział Daniel Obajtek.
Budowa zakładu rozpocznie się w pierwszej połowie 2024 r. Zakończenie planowane jest do połowy 2026 r. W skład kompleksu, oprócz samej tłoczni, wejdą: węzły technologiczne związane z przyjęciem surowców i ekspedycją produktów, magazynowaniem surowców i produktów, tłoczeniem i ekstrakcją, produkcją pary technologicznej oraz oczyszczaniem ścieków. Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm: Polimex Mostostal S.A. oraz AB Industry S.A.
Nowe paliwo już wkrótce na stacjach
Prezes przypomniał też, że strategia Orlenu do 2030 r. zakłada zwiększenie produkcji biododatków do paliw w ciągu sześciu lat z 1,2 mln ton do 3 mln ton rocznie. Inwestycje koncernu w tę gałąź produkcji mają pochłonąć nawet 15 mld zł.
Firma już rozbudowała rafinerię w Trzebini, która produkuje obecnie ok. 300 tys. ton biodiesla. Docelowo ma zostać ona zmodernizowana tak, aby stała się biorafinerią. Z kolei w rafinerii w Jedliczach za 1,1 mld zł budowana jest instalacja do produkcji bioetanolu.
Te dwie rafinerie, zarówno w Jedliczach, jak i w Trzebinie były przygotowywane do zamknięcia w 2015 r. – do wygaszenia i zamykania – stwierdził Daniel Obajtek.
Na koniec szef Orlenu dodał, że od stycznia 2024 r. na stacjach koncernu będzie dostępna benzyna e-10, czyli ze zwiększonym udziałem biokomponentów.