Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

Orlen inwestuje w biopaliwa. "Największa tłocznia rzepaku w Polsce"

7
Podziel się:

Orlen w ciągu dwóch lat wybuduje w Kętrzynie największą w Polsce tłocznię rzepaku. Będzie ona zdolna produkować 200 tys. ton oleju rocznie na potrzeby wytwarzania biopaliw – ogłosił prezes Daniel Obajtek. Niedługo na stacjach ma też zostać udostępniony rodzaj paliwa.

Orlen inwestuje w biopaliwa. "Największa tłocznia rzepaku w Polsce"
Daniel Obajtek (Getty Images, SOPA Images)

W Kętrzynie (woj. warmińsko-mazurskie) ma stanąć największa tłocznia rzepaku w naszym kraju. Jak przekazał Daniel Obajtek, będzie ona przerabiać rocznie 0,5 mln ton rzepaku, czyli 42 proc. produkcji z trzech województw: kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.

Tłocznia rzepaku to nie koniec

Inwestycja ma powstać w ciągu dwóch lat. Jej koszt wyniesie 850 mln zł. Ma ona zagwarantować ponad 100 nowych miejsc pracy i zwiększyć popyt na usługi, które będą mogli świadczyć lokalni przedsiębiorcy.

Obecnie koncern negocjuje z organizacjami rolniczymi warunki kontraktacji rzepaku. Szef firmy zaznaczył, że umowa musi być korzystna tak dla koncernu, jak i dla rolników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Na Orlen sypią się gromy. Ekspert: to dlatego stacje podnoszą ceny

Prezes Orlenu na konferencji prasowej zapowiedział, że to nie koniec projektów koncernu związanych z produkcją biopaliw w Kętrzynie.

Analizujemy budowę instalacji do biodiesla, tak żeby olej rzepakowy od razu przesunąć na produkcję biodiesla. To oczywiście będzie w późniejszym czasie niż dwa lata, ale tu powstanie mała biorafineria – zapowiedział Daniel Obajtek.

Budowa zakładu rozpocznie się w pierwszej połowie 2024 r. Zakończenie planowane jest do połowy 2026 r. W skład kompleksu, oprócz samej tłoczni, wejdą: węzły technologiczne związane z przyjęciem surowców i ekspedycją produktów, magazynowaniem surowców i produktów, tłoczeniem i ekstrakcją, produkcją pary technologicznej oraz oczyszczaniem ścieków. Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm: Polimex Mostostal S.A. oraz AB Industry S.A.

Nowe paliwo już wkrótce na stacjach

Prezes przypomniał też, że strategia Orlenu do 2030 r. zakłada zwiększenie produkcji biododatków do paliw w ciągu sześciu lat z 1,2 mln ton do 3 mln ton rocznie. Inwestycje koncernu w tę gałąź produkcji mają pochłonąć nawet 15 mld zł.

Firma już rozbudowała rafinerię w Trzebini, która produkuje obecnie ok. 300 tys. ton biodiesla. Docelowo ma zostać ona zmodernizowana tak, aby stała się biorafinerią. Z kolei w rafinerii w Jedliczach za 1,1 mld zł budowana jest instalacja do produkcji bioetanolu.

Te dwie rafinerie, zarówno w Jedliczach, jak i w Trzebinie były przygotowywane do zamknięcia w 2015 r. – do wygaszenia i zamykania – stwierdził Daniel Obajtek.

Na koniec szef Orlenu dodał, że od stycznia 2024 r. na stacjach koncernu będzie dostępna benzyna e-10, czyli ze zwiększonym udziałem biokomponentów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
stary
rok temu
To teraz panie obajtek... jeszcze jabłka na alkohol jako kolejny dodatek. Po co mamy dorabiać innych jak u nas dobro się marnuje. Co do rzepaku... technologia... znana od 100 lat można w domu zrobić. Na dodatek biodisel ma mniej toksyn niż ten z ropy, i 100% odnawialny i działają na nim nawet najnowsze silniki... Gdyby ktoś chciał wiedzieć na yt.. jest film.. podgrzanie + alkohol i mamy biodisla.
GROSZKU
rok temu
MUSZĘ NAPISAĆ RAZ JESZCZE KOMENTARZ , PONIEWAŻ POPRZEDNI ZNIKNĄŁ ! , A NAPISAŁEM W NIM TYLKO , ŻE IDZIEMY POD PRĄD , PONIEWAŻ UNIA EUROPEJSKA ZAMIERZA ZREZYGNOWAĆ Z SILNIKÓW SPALINOWYCH , A SILNIK DIESLA PRAKTYCZNIE ZOSTAJE WYCOFANY PRZEZ PRODUCENTÓW AUT . TECHNOLOGIA PRODUKCJI BIODIESELA NIE JEST INNOWACYJNA W PRZECIWIEŃSTWIE DO PRODUKCJI BATERII ELEKTRYCZNYCH , CZY ZIELONEGO WODORU LUB AMONIAKU . NA DODATEK AUTA RADZIŁY SOBIE Z TAKIM PALIWEM JAKIEŚ 10 LAT TEMU , A OBECNIE BĘDZIEMY CZĘŚCIEJ ODWIEDZAĆ MECHANIKÓW . NO CHYBA , ŻE CHODZI O PRZERZUCENIE KASIORY POPRZEZ TAKIE NIEZROZUMIAŁE INWESTYCJE ., NA DODATEK BUDZI TO KONTROWERSJE NATURY ETYCZNEJ , PONIEWAŻ MARNUJEMY W BEZSENSOWNY SPOSÓB ZASOBY POŻYWIENIA . SAMI ROLNICY NA TYM NIE SKORZYSTAJĄ , PONIEWAŻ BĘDĄ SPRZEDAWALI PLONY PO KOSZTACH PRODUKCJI , JAKO PRODUKT DO CELÓW TECHNICZNYCH . NIE ONI BĘDĄ ZARABIAĆ . ZAJMOWAŁEM SIĘ BIOPALIWAMI WIELE LAT TEMU I WIEM , O CZYM TUTAJ NAPISAŁEM . OD TAMTEGO CZASU NIEWIELE SIĘ ZMIENIŁO . UZNAŁEM TO ZA „ŚLEPĄ ULICZKĘ” I ZDANIA NIE ZMIENIĘ . JEŻELI MIAŁA TO BYĆ UKRYTA PROMOCJA FIRMY „ O …. „ , TO WYJĄTKOWO NIETRAFIONA :) TO NIE JEST HEJT , MAM TAKŻE UKIERUNKOWANE WYKSZTAŁCENIE, BY O TYM NAPISAĆ .
dgen
rok temu
Nie ma co się martwić o silnik. Współczesne auta i tak nie wytrzymują nawet 100.000 bezawaryjnej pracy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
GROSZKU
rok temu
MUSZĘ NAPISAĆ RAZ JESZCZE KOMENTARZ , PONIEWAŻ POPRZEDNI ZNIKNĄŁ ! , A NAPISAŁEM W NIM TYLKO , ŻE IDZIEMY POD PRĄD , PONIEWAŻ UNIA EUROPEJSKA ZAMIERZA ZREZYGNOWAĆ Z SILNIKÓW SPALINOWYCH , A SILNIK DIESLA PRAKTYCZNIE ZOSTAJE WYCOFANY PRZEZ PRODUCENTÓW AUT . TECHNOLOGIA PRODUKCJI BIODIESELA NIE JEST INNOWACYJNA W PRZECIWIEŃSTWIE DO PRODUKCJI BATERII ELEKTRYCZNYCH , CZY ZIELONEGO WODORU LUB AMONIAKU . NA DODATEK AUTA RADZIŁY SOBIE Z TAKIM PALIWEM JAKIEŚ 10 LAT TEMU , A OBECNIE BĘDZIEMY CZĘŚCIEJ ODWIEDZAĆ MECHANIKÓW . NO CHYBA , ŻE CHODZI O PRZERZUCENIE KASIORY POPRZEZ TAKIE NIEZROZUMIAŁE INWESTYCJE ., NA DODATEK BUDZI TO KONTROWERSJE NATURY ETYCZNEJ , PONIEWAŻ MARNUJEMY W BEZSENSOWNY SPOSÓB ZASOBY POŻYWIENIA . SAMI ROLNICY NA TYM NIE SKORZYSTAJĄ , PONIEWAŻ BĘDĄ SPRZEDAWALI PLONY PO KOSZTACH PRODUKCJI , JAKO PRODUKT DO CELÓW TECHNICZNYCH . NIE ONI BĘDĄ ZARABIAĆ . ZAJMOWAŁEM SIĘ BIOPALIWAMI WIELE LAT TEMU I WIEM , O CZYM TUTAJ NAPISAŁEM . OD TAMTEGO CZASU NIEWIELE SIĘ ZMIENIŁO . UZNAŁEM TO ZA „ŚLEPĄ ULICZKĘ” I ZDANIA NIE ZMIENIĘ . JEŻELI MIAŁA TO BYĆ UKRYTA PROMOCJA FIRMY „ O …. „ , TO WYJĄTKOWO NIETRAFIONA :) TO NIE JEST HEJT , MAM TAKŻE UKIERUNKOWANE WYKSZTAŁCENIE, BY O TYM NAPISAĆ .
Jerzy
rok temu
W Danii gdzie używa się sporo paliwa bio chce się od tego odejść bo niema klimatycznych korzyśći. Pola ma się używać na przetwory spożywcze, a nie paliwo. Jak zwykle Polacy wiedzą lepiej i liczy się tylko kasa
dgen
rok temu
Nie ma co się martwić o silnik. Współczesne auta i tak nie wytrzymują nawet 100.000 bezawaryjnej pracy.
stary
rok temu
To teraz panie obajtek... jeszcze jabłka na alkohol jako kolejny dodatek. Po co mamy dorabiać innych jak u nas dobro się marnuje. Co do rzepaku... technologia... znana od 100 lat można w domu zrobić. Na dodatek biodisel ma mniej toksyn niż ten z ropy, i 100% odnawialny i działają na nim nawet najnowsze silniki... Gdyby ktoś chciał wiedzieć na yt.. jest film.. podgrzanie + alkohol i mamy biodisla.
1234
rok temu
Niech się tak nie rozpędza i lepiej pakuję gabinet, dni jego są policzone... Teraz sądy i paka