Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|
aktualizacja

Orlen z dużym spadkiem sprzedaży paliw. Liczy na odrobienie strat latem

8
Podziel się:

Koronawirus i spadki cen ropy na światowych giełdach umożliwiły kierowcom dużo tańsze tankowanie. Dla stacji paliw oznacza to jednak duże spadki sprzedaży. Orlen od połowy marca odnotował spadki o około 30 proc. Spółka liczy na to, że odrobi to latem.

Sprzedaż paliw na stacjach znacząco spadła od wybuchu epidemii.
Sprzedaż paliw na stacjach znacząco spadła od wybuchu epidemii.

Na koniec marca największy polski koncern paliwowy miał łącznie 2 836 stacji, w tym 1 796 w Polsce, 586 w Niemczech, 418 w Czechach, 26 na Litwie i 10 na Słowacji. W rok sieć powiększyła się o 33 stacje, z czego 13 stanęło w naszym kraju, umacniając PKN Orlen na pozycji lidera naszego rynku.

Jak przekłada się to na wyniki finansowe? Przedstawiciele zarządu na konferencji prasowej poświęconej wynikom kwartalnym przyznali, że przez koronawirusa i spadki cen ropy naftowej na światowych giełdach sprzedaż paliw w detalu bardzo mocno spadła.

- Wolumeny sprzedaży paliw w detalu w drugiej połowie marca spadły o około 30 proc. i ten spadek utrzymał się również w kwietniu, jednak teraz z tygodnia na tydzień sytuacja się poprawia - wskazała Patrycja Klarecka.

Orlen liczy na to, że straty uda się nadrobić i zakłada, że będzie to możliwe latem.

Zobacz także: Tarcza antykryzysowa 3.0. "Przedsiębiorców pokonuje biurokracja"

Ucierpiała nie tylko sprzedaż paliw. Także pozostałe przychody na stacjach zaliczyły spadek o około 20 proc. W tym około 60 proc. w obszarze gastronomii.

Podsumowując jednak cały pierwszy kwartał, ze względu na dobry początek roku, spadek sprzedaży całej grupy Orlen w detalu wyniósł jedynie 1 proc., w tym w Polsce i w Czechach sprzedaż wzrosła (odpowiednio o 1 proc. i 2 proc.), a w Niemczech i na Litwie spadła (odpowiednio o 5 proc. i 2 proc.).

Obecnie PKN Orlen pod względem liczby stacji paliw jest liderem. Niedługo może jeszcze zdecydowanie umocnić się, po przejęciu konkurencyjnego Lotosu. Póki co cały proces zależy od zgody Komisji Europejskiej. Kiedy można się spodziewać decyzji?

- W odpowiedzi na zastrzeżenia Komisji Europejskiej przesłane 8 kwietnia, przesłaliśmy 4 maja nasze odpowiedzi i zaproponowaliśmy kształt środków zaradczych. Obecnie oczekujemy na przeprowadzenie tzw. market testu, który potrwa około dwóch tygodni, a w obecnych warunkach być może nieco dłużej. Ostateczny termin decyzji KE w tej sprawie to 30 czerwca 2020 roku - zapowiedział wiceprezes Zbigniew Leszczyński.

Przedstawiciele Orlenu nie chcieli ujawnić szczegółów dotyczących zaproponowanych Komisji środków zaradczych. Wskazali jednak, że możliwym terminem finalizacji transakcji jest jesień tego roku.

Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 roku, podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W lipcu ubiegłego roku PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Z kolei pod koniec sierpnia 2019 podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
Tankuje gdzi ...
5 lata temu
Z takimi cenami to się nie dziwię.
Waldek 14l
5 lata temu
Trzeba obniżyć ceny paliw. Sama śmieszna reklama że jest tanio nie przyciągnie kierowców do przepłacania za paliwo. A u konkurencji jest taniej o 10-15%
honorable cor...
5 lata temu
"Jak przekłada się to na wyniki finansowe? Przedstawiciele zarządu na konferencji prasowej poświęconej wynikom kwartalnym przyznali, że przez koronawirusa i spadki cen ropy naftowej na światowych giełdach sprzedaż paliw w detalu bardzo mocno spadła." - "kukuńki" fakt obniżki ceny surowca wpływa na spadek sprzedaży. Inżynierowie finansowi tracą na możliwości tańszego zakupu surowca. Traci to Rząd wpływ z tytułu mniejszych kwot podatku VAT. Chyba, że Orlen wyłudza VAT - wtedy faktycznie tarci na niższych cenach zakupu surowca na rynkach.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
obserwwwator
4 lata temu
Nic nie wyszło z ODRABIANIA STRAT! Za to wydatki na Kubicę i F1 rosną odwrotnie proporcjonalnie do wyników Wiliamsa i Alfa Romeo. A akcjonariusze dostają coraz mniejsze dywidendy. W nagrodę za te "wspaniałe osiągnięcia" prezes Obajtek został człowiekiem roku?
tadeusz
4 lata temu
Spadek sprzedaży bo paliwo jest tańsze? Żart? Jeśli jest trudniej to po jaką cholerę tracimy pieniądze na Kubicę, który nic nie znaczy w F1 a w co wkłada kasę Orlen w F1 to ta stajnia spada na ostatnie miejsca. Ciekawe, jak by wypadał Mercedes w rywalizacji gdyby Orlen wszedł do spółki? Dywidenda za 2019 rok 1 zł! KPINA!!!
orlen bandyck...
5 lata temu
polityczna mafia, nie tankuje u nich
Waldek 14l
5 lata temu
Trzeba obniżyć ceny paliw. Sama śmieszna reklama że jest tanio nie przyciągnie kierowców do przepłacania za paliwo. A u konkurencji jest taniej o 10-15%
honorable cor...
5 lata temu
"Jak przekłada się to na wyniki finansowe? Przedstawiciele zarządu na konferencji prasowej poświęconej wynikom kwartalnym przyznali, że przez koronawirusa i spadki cen ropy naftowej na światowych giełdach sprzedaż paliw w detalu bardzo mocno spadła." - "kukuńki" fakt obniżki ceny surowca wpływa na spadek sprzedaży. Inżynierowie finansowi tracą na możliwości tańszego zakupu surowca. Traci to Rząd wpływ z tytułu mniejszych kwot podatku VAT. Chyba, że Orlen wyłudza VAT - wtedy faktycznie tarci na niższych cenach zakupu surowca na rynkach.