Na koniec marca największy polski koncern paliwowy miał łącznie 2 836 stacji, w tym 1 796 w Polsce, 586 w Niemczech, 418 w Czechach, 26 na Litwie i 10 na Słowacji. W rok sieć powiększyła się o 33 stacje, z czego 13 stanęło w naszym kraju, umacniając PKN Orlen na pozycji lidera naszego rynku.
Jak przekłada się to na wyniki finansowe? Przedstawiciele zarządu na konferencji prasowej poświęconej wynikom kwartalnym przyznali, że przez koronawirusa i spadki cen ropy naftowej na światowych giełdach sprzedaż paliw w detalu bardzo mocno spadła.
- Wolumeny sprzedaży paliw w detalu w drugiej połowie marca spadły o około 30 proc. i ten spadek utrzymał się również w kwietniu, jednak teraz z tygodnia na tydzień sytuacja się poprawia - wskazała Patrycja Klarecka.
Orlen liczy na to, że straty uda się nadrobić i zakłada, że będzie to możliwe latem.
Ucierpiała nie tylko sprzedaż paliw. Także pozostałe przychody na stacjach zaliczyły spadek o około 20 proc. W tym około 60 proc. w obszarze gastronomii.
Podsumowując jednak cały pierwszy kwartał, ze względu na dobry początek roku, spadek sprzedaży całej grupy Orlen w detalu wyniósł jedynie 1 proc., w tym w Polsce i w Czechach sprzedaż wzrosła (odpowiednio o 1 proc. i 2 proc.), a w Niemczech i na Litwie spadła (odpowiednio o 5 proc. i 2 proc.).
Obecnie PKN Orlen pod względem liczby stacji paliw jest liderem. Niedługo może jeszcze zdecydowanie umocnić się, po przejęciu konkurencyjnego Lotosu. Póki co cały proces zależy od zgody Komisji Europejskiej. Kiedy można się spodziewać decyzji?
- W odpowiedzi na zastrzeżenia Komisji Europejskiej przesłane 8 kwietnia, przesłaliśmy 4 maja nasze odpowiedzi i zaproponowaliśmy kształt środków zaradczych. Obecnie oczekujemy na przeprowadzenie tzw. market testu, który potrwa około dwóch tygodni, a w obecnych warunkach być może nieco dłużej. Ostateczny termin decyzji KE w tej sprawie to 30 czerwca 2020 roku - zapowiedział wiceprezes Zbigniew Leszczyński.
Przedstawiciele Orlenu nie chcieli ujawnić szczegółów dotyczących zaproponowanych Komisji środków zaradczych. Wskazali jednak, że możliwym terminem finalizacji transakcji jest jesień tego roku.
Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 roku, podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W lipcu ubiegłego roku PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Z kolei pod koniec sierpnia 2019 podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie