Na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) kilka dni temu sąd wstrzymał decyzję prezesa UOKiK w sprawie przejęcie przez PKN Orlen spółki Polska Press. Mimo że transakcja już została sfinalizowana. A mowa o dużych pieniądzach.
Do tej pory media spekulowały na temat kwoty, jaką Orlen zapłacił Niemcom za medialną grupę. Pojawiały się sumy rzędu 120-130 mln zł. Teraz już jest wszystko jasne.
"Cena nabycia wyniosła 210 mln zł" - informuje Orlen w rocznym raporcie finansowym. Spółka wyjaśnia, że na tę kwotę składa się 131 mln zł - oszacowana wartość Polska Press. Do tego dochodzi 79 mln zł - suma przejętej nadwyżki środków pieniężnych (tj. ujemny dług netto) w kwocie 79 mln zł.
W sprawozdaniu zarząd Orlenu w kilku zdaniach opisał aktualną sytuację prawną przejęcia. Przyznał, że w dniu 8 kwietnia 2021 roku Sąd Okręgowy wydał postanowienie o wstrzymaniu wykonania decyzji prezesa UOKiK z 5 lutego 2021 roku do czasu rozstrzygnięcia przez sąd odwołania złożonego przez RPO.
Jednak w ocenie PKN Orlen postanowienie to nie ma wpływu na skuteczność nabycia przez firmę udziałów w Polska Press. Jak to uzasadnia?
"Nabycie zostało dokonane przed wydaniem przez sąd tego postanowienia. Postanowienie sądu nie ogranicza też PKN Orlen w wykonywaniu praw z udziałów w Polska Press (sąd w swoim postanowieniu nie uwzględnił wniosku RPO w tym zakresie)" - czytamy.
Prezes UOKiK ma 3 miesiące na przesłanie odwołania do sądu (chyba że w trybie autokontroli zmieni swą decyzję o zgodzie na koncentrację).
Formalnie w dniu 1 marca 2021 roku PKN Orlen nabył od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group 100 proc. udziałów w spółce Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Polska Press jest jedną z największych grup wydawniczych w Polsce posiadającą około 20 dzienników regionalnych, blisko 120 tygodników lokalnych, jak również około 500 witryn online.
Dzięki tej akwizycji Orlen uzyska m.in. dostęp do 17,4 milionów użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów.
"Akwizycja jednej z największych grup wydawniczych w Polsce, w połączeniu z wykorzystaniem kompetencji i potencjału agencji mediowej Sigma Bis (którą w 2019 roku utworzył PKN Orlen wraz z PZU) oraz spółki Ruch, umożliwi koncernowi stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która znacząco poprawi satysfakcję klientów" - wskazuje zarząd.