- Nasze wieloletnie zaangażowanie w prowadzenie działalności biznesowej i dobre rozpoznanie rynku słowackiego daje nam solidne podstawy do budowy kompetencji również w segmencie detalicznym. Zaczynamy od kilku obiektów, ale naszą ambicją w perspektywie 2-3 lat jest osiągniecie pozycji jednego z kluczowych operatorów stacji paliw - powiedział prezes Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
- Chcemy inwestować w detal na Słowacji w perspektywie długoterminowej. Jest to także ważny etap rozwoju Grupy Orlen w Europie Środkowej - dodał.
Dotąd na Słowacji polska spółka miała mocną pozycję tylko na hurtowym rynku paliw. Trafia tam ponad trzydzieści produktów rafineryjnych i petrochemicznych, pochodzących z Grupy Orlen.
Zobacz też: Proste sposoby na oszczędzanie paliwa. Jeśli je stosujesz, to wysokie ceny na stacjach nie są groźne
Słowacja jest piątym krajem po Polsce, Czechach, Niemczech i Litwie, na którym funkcjonują stacje Grupy Orlen. Od pierwszego półrocza 2019 r., pod marką Benzina, działa tam jedna stacja testowa koncernu, która spełniła założenia biznesowe.
Nowe obiekty zostaną przejęte od dotychczasowego operatora i zostaną przebudowane. Do przejęcia ma dojść "w najbliższych tygodniach" - informuje spółka.
Warunkiem finalizacji transakcji będzie zgoda słowackiego urzędu antymonopolowego. Na rynku słowackim funkcjonuje obecnie ok. 900 stacji paliw, z których blisko połowa zarządzana jest przez trzech największych operatorów.
Zgodnie z założeniami, słowacka część sieci Grupy Orlen ma odpowiadać standardom oferty i obsługi swojego czeskiego odpowiednika. Obiekty będą dysponować ofertą paliw Efecta oraz Verva, a także gastronomii dostępnej w ramach konceptu Stop Cafe. Produkty pozapaliwowe będą pochodzić zarówno od lokalnych, jak i polskich oraz czeskich producentów.
- W pierwszej fazie skupiliśmy się na negocjacjach obejmujących wynajem lub przejęcie istniejących stacji, w przyszłości nie wykluczamy jednak budowy całkiem nowych obiektów, w tym również samoobsługowych. Zapowiadaliśmy, że do końca tego roku możliwe jest dojście do poziomu dziesięciu stacji paliw na Słowacji i jesteśmy coraz bliżej osiągnięcia tego celu. Kluczowym wyznacznikiem tempa rozwoju pozostają jednak przyjęte parametry biznesowe - dodał Tomasz Wiatrak, prezes Unipetrolu.
Grupa PKN Orlen w Polsce miała na koniec czerwca 1779 stacji, 584 stacje w Niemczech, 413 w Czechach i 25 na Litwie. W Polsce kontroluje 34 proc. rynku, w Czechach 24 proc., a w Niemczech 6,5 proc. i w ostatnim roku ten udział rósł we wszystkich krajach, w których Orlen działa.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl