"W Stolicy Indonezji - Dżakarcie - rozpoczął się Polska Festival. Wydarzenie ma charakter wystawienniczo - targowy i jest największym jak dotąd projektem promującym polski biznes w Indonezji. Podczas targów Polskę reprezentują producenci z sektora FMCG oraz firmy technologiczne" - czytamy w komunikacie.
"Liczymy na to, że dzięki targom Polska Festival uda nam się wprowadzić na indonezyjski rynek co najmniej kilka polskich marek" - powiedział Kołomyjec, cytowany w komunikacie.
Z analizy rynku przeprowadzonej przez przedstawicielstwo PAIH w Dżakarcie wynika, że duże szanse na powodzenie eksportowe ma tam mleko w proszku czy jabłka i borówki. Obecnie trwa proces akceptacji polskiego wniosku o dopuszczenie do eksportu owoców z Polski. Indonezyjczycy coraz chętniej kupują także słodkie i słone przekąski. Z drugiej, rośnie popyt na zdrową żywność i suplementy diety, podano w komunikacie.
"Rośnie także zainteresowanie sokami i napojami. Trzeba przy tym pamiętać, że mieszkańcy tego kraju nie lubią napojów gazowanych. Popularnością cieszą się innowacyjne suplementy, skierowane do sprecyzowanej grupy odbiorców, przykładowo kobiet w ciąży, młodych matek czy dzieci" - tłumaczy Kołomyjec.
Mimo znaczącego potencjału, Indonezja pozostaje praktycznie nieodkryta przez biznes z Polski, podkreśliła Agencja.
"Naszych firm praktycznie nie ma w tym kraju, częściowo dlatego, że Indonezja postrzegana jest jako trudna do zdobycia" - wyjaśnia ekspert PAIH.
Powodów jest kilka. Barierą wejścia bywa konieczności posiadania certyfikatu HALAL, ponieważ produkty na rynek indonezyjski nie mogą zawierać alkoholu. "Dotyczy to nie tylko sektora spożywczego, ale też kosmetyków. W innym przypadku baza konsumentów będzie bardzo ograniczona" - wskazał Kołomyjec.
Również proces certyfikacji może wydać się polskim przedsiębiorcom skomplikowany. "Rejestracja odbywa się przez lokalny podmiot, więc albo polska firma musi założyć spółkę, albo poszukać lokalnego partnera" - tłumaczy szef biura PAIH.
Dlatego w ramach wydarzenia Polska Festival polscy uczestnicy nie tylko prezentują swoją ofertę, ale też szkolą się, jak sprawnie przejść przez proces wejścia na rynek indonezyjski. "Firmy z Polski uczestniczą w warsztatach z udziałem m.in. Urzędu Kontroli Inwestycji granicznych BKPM. Wspólnie z Indonezyjską Izbą Handlową KADIN i największym stowarzyszeniem lokalnych przedsiębiorców APINDO zapewniliśmy im także dedykowane spotkania B2B z potencjalnymi partnerami z Indonezji" - podsumował Kołomyjec.
Misją PAIH jest zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju oraz zasięgu i dynamiki internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez zagraniczne biura handlowe (ZBH) na całym świecie.