"W dwóch rundach konkursu do PARP trafiło 238 wniosków o wartości ponad 101,5 mln zł, tym samym jego tegoroczna edycja stała się rekordową pod względem zainteresowania przedsiębiorców. Projekt jest prowadzony w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia" - czytamy w komunikacie.
W pierwszej rundzie (kwiecień - maj) o sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne swoich produktów lub usług starało się 56 firm, które złożyły wnioski o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 25 mln zł. W drugiej, zakończonej we wrześniu rundzie złożone zostały 182 wnioski o wartości ponad 76 mln zł. Konkurs był przeznaczony dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z makroregionu Polska Wschodnia. Z 93 projektów rekomendowanych do dofinansowania w drugiej rundzie konkursu 31 pochodzi z województwa podkarpackiego, 23 z lubelskiego, 17 z podlaskiefo, 13 ze świętokrzyskiego, a 9 z warmińsko-mazurskiego.
"Szczególnym zainteresowaniem konkurs cieszył się wśród mikro i małych przedsiębiorstw. W drugiej rundzie ich wnioski stanowiły 86% ogółu. To pokazuje, że ci najmniejsi robili wszystko, żeby podczas pandemii i wywołanego nią kryzysu nie dać się zdmuchnąć z powierzchni. Dowodem na to jest także rekordowa suma ponad 100 mln zł, o które wnioskowały w tym roku przedsiębiorstwa, a która o ponad 35 mln zł przewyższa wartość ubiegłorocznych zgłoszeń" - powiedział dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP Arkadiusz Dewódzki, cytowany w komunikacie.
Z 50 mln zł, jakie w tym roku przeznaczone były na wsparcie firm w konkursie "Internacjonalizacja MŚP" do mikroprzedsiębiorców trafi 16,5 mln, do małych firm - 12,6 mln, a do średnich - 6 mln zł. Przedsiębiorcy mogli pozyskać maksymalnie 800 tys. zł przy założeniu, że kwota wsparcia pokryje do 85% wartości projektu.
Wśród projektów rekomendowanych do dofinansowania w drugiej rundzie konkursu znalazły się m. in.: farby dyspersyjne wodorozcieńczalne; system prezentacji wyników w obiektach sportowych; meble dla ośrodków oświatowych i dla dzieci, placówek usługowych i na indywidualne zamówienia; oznakowanie poziome dróg publicznych i prywatnych za pomocą specjalistycznych maszyn, urządzeń oraz materiałów; aplikacja mobilna dla telefonów wraz z oprogramowaniem do zarządzania smartwatchem dla dziecka z wbudowanym lokalizatorem GPS w celu kontroli rodzicielskiej oraz ekologiczne pieczywo chrupkie BIO, wytwarzane z certyfikowanych surowców.
"Otrzymane dofinansowanie przedsiębiorcy mogą przeznaczyć na działania wspomagające wprowadzenie produktów bądź usług na rynek międzynarodowy. Mogą to być usługi doradcze w zakresie opracowania i przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego lub też związane bezpośrednio z samym takim wdrożeniem, czyli na przykład koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń czy testów" - dodał Dewódzki.
Pozyskane środki przedsiębiorcy mogą też przeznaczyć na pokrycie kosztów udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych, a także na nabycie środków trwałych niezbędnych do przygotowania do internacjonalizacji działalności (z wyłączeniem nieruchomości lub wartości niematerialnych i prawnych)
. Warunkiem otrzymania unijnego wsparcia było posiadanie w ofercie produktu nadającego się do zaprezentowania przynajmniej na jednym nowym rynku zagranicznym.
W związku z pandemią, aby zachęcić przedsiębiorców i ułatwić im starania o wsparcie, w konkursie wprowadzone zostały korzystne dla nich zmiany. Koszty udziału w targach i misjach gospodarczych mogły stanowić więcej niż 49% kosztów projektu. Wdrożone zostały także dodatkowe możliwości w zakresie rozliczania projektów. Za kwalifikowalne uznawano wydatki poniesione przez przedsiębiorców na imprezy targowe, mimo że te z powodu pandemii nie doszły do skutku. Do tej samej kategorii PARP zaliczała również koszty udziału w odwołanych szkoleniach. Wydłużone zostały również terminy dostarczenia wyjaśnień oraz poprawy wniosków przez wnioskodawców, terminy ich oceny i rozstrzygnięcia każdej z rund konkursu, podano także.