Umowa na wykonywanie budowy rurociągu wejdzie w życie po uzyskaniu niezbędnych zgód korporacyjnych.
"Budowa rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia to inwestycja strategiczna nie tylko ze względu na poprawę bezpieczeństwa zaopatrzenia południa Polski w paliwa, ale również oznacza ograniczenie liczby cystern kolejowych, a także autocystern na lokalnych drogach, a to z kolei mniej uciążliwych spalin i hałasu dla mieszańców tego regionu" - powiedział wiceprezes PERN Rafał Miland, cytowany w komunikacie.
Zadaniem wykonawcy będzie:
- budowa części liniowej - rurociągu przesyłowego paliw relacji Boronów-Trzebinia wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
- rozbudowa i przebudowa istniejącej infrastruktury obiektowej na istniejącym rurociągu Płock-Boronów,
- budowa nowej infrastruktury obiektowej na istniejącym rurociągu w miejscowościach Jeżów, Grabowa i w terminalu paliw w Trzebini, wymieniono również.
Inwestycja stanowi przedłużenie o ok. 97 km istniejącej magistrali rurociągowej Płock - Koluszki - Boronów do terminalu paliw PKN Orlen w Trzebini. Celem budowy rurociągu jest poprawa bezpieczeństwa zaopatrzenia południa Polski w paliwa poprzez zwiększenie zasięgu transportu rurociągowego z zakładu głównego PKN Orlen. Rurociąg Boronów-Trzebinia, przebiegający przez tereny województwa śląskiego i małopolskiego (w sumie jedenaście miast i gmin), oznacza również ograniczenie transportu produktów naftowych lokalnymi drogami. Projekt powstaje w oparciu o ustawę o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym, wynika także z materiału.
Budowa rurociągu Boronów-Trzebinia to jeden z elementów programu Megainwestycje PERN, którego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Megainwestycje to także budowa II nitki Rurociągu Pomorskiego oraz kolejnych zbiorników magazynowych w bazach paliw (I etap 128 tys. m3, II etap, obecnie realizowany - 222 tys. m3, III etap - w przygotowaniu), a także zrealizowana rozbudowa Bazy Gdańsk i Terminalu Naftowego w Gdańsku (w budowie ostatni zbiornik o pojemności 45 tys. m3).
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Przychody spółki wyniosły 1,35 mld zł w 2019 roku.