Obie inwestycje pozwolą polskim rafineriom na sprowadzanie różnorodnych gatunków ropy i ich magazynowanie, ponieważ dziś o zakupie takiego towaru decyduje nie tylko jego cena czy jakość, ale przede wszystkim pewność dostawy, podkreślono.
"PERN realizuje strategiczne dla bezpieczeństwa energetycznego Polski inwestycje. Zakończona budowa zbiorników na ropę naftową w Bazie Gdańsk i w Terminalu Naftowym w Gdańsku zwiększa możliwości przechowywania tego surowca o ponad pół miliona metrów sześciennych. W połączeniu z Naftoportem w Gdańsku zwiększa to gwarancje bezpieczeństwa dostaw surowca dla polskich rafinerii i umożliwia kolejne kroki na drodze do różnicowania kierunków dostaw i gatunków ropy" - powiedział pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetyczne Piotr Naimski, cytowany w komunikacie.
Rozbudowa TNG i Bazy Gdańsk to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na pojemności magazynowe ropy. Pozwolą one na jeszcze bardziej efektywną obsługę tankowców zawijających z ropą do Naftoportu, zwiększą możliwości separacji różnych gatunków ropy naftowej, a także zapewnią nowe pojemności klientom PERN, którzy coraz więcej surowców sprowadzają do Polski drogą morską, podano również.
"PERN po raz kolejny udowodnił, że wywiązuje się z obowiązków wynikających ze strategii spółki, a przede wszystkim z realizacji celu nadrzędnego, jakim jest zapewnienie naszemu krajowi swobodnych dostaw ropy naftowej z dowolnego kierunku na świecie. Infrastruktura, którą dziś posiadamy pozwala zatem na skuteczną dywersyfikację, a dzięki temu stabilny rozwój gospodarki" - dodał prezes PERN Igor Wasilewski.
Zrealizowana inwestycja w TNG to trzy zbiorniki, każdy o pojemności 100 tys. m3 i jeden o pojemności 45 tys. m3. W trakcie budowy jest jeszcze jeden zbiornik, o pojemności 45 tys. m3, który zostanie włączony do istniejącej infrastruktury w sierpniu 2021 roku. W Bazie Gdańsk z kolei powstały dwa zbiorniki po 100 tys. m3 każdy.
Inwestycje te zwiększają łączną pojemność magazynową na ropę naftową PERN do 4,1 mln m3. Zbiorniki w Bazie Gdańsk i TNG wybudowano wraz z infrastrukturą towarzyszącą, niezbędną do ich eksploatacji. Zostały zaprojektowane jako stalowe, naziemne, z dachem pływającym, wyposażone w systemy nadzorujące poziom napełnienia i temperatury ropy, a także systemy przeciwpożarowe i rozwiązania zapobiegające niekontrolowanemu rozlewowi, w postaci dodatkowej osłony. Magazyny zostały również wyposażone w monitoring szczelności dna z zabezpieczeniem wód gruntowych przed skażeniem, układ detekcji węglowodorów, sygnalizacji pożaru i układ pomiarowy poziomu ropy, jej gęstości i temperatury oraz położenia dachu, wskazano w materiale.
Wykonawcą projektu jest konsorcjum: Naftoremont-Naftobudowa jako lider i firma Agat. Funkcję inżyniera budowy pełnił Bilfinger Tebodin Poland. Głównym wykonawcą zbiorników w Bazie Gdańsk było konsorcjum firm: Mostostal Płock (lider) i Mostostal Warszawa. Autorem dokumentacji projektowej, pełniący również nadzór autorski nad inwestycją był Orlen Projekt, wymieniono także.
Firma realizuje obecnie program megainwestycji. Chodzi o budowę kolejnych zbiorników na ropę naftową w Terminalu Naftowym w Gdańsku (3 zbiorniki o pojemności 100 tys. m3 każdy, 2 zbiorniki o pojemności 45 tys. m3 każdy), rozbudowę parku zbiornikowego w Bazie Gdańsk (2 zbiorniki po 100 tys. m3 - zrealizowane) oraz kontynuację rozbudowy baz paliw (I etap, zrealizowany - 128 tys. m3, II etap, obecnie realizowany - 222 tys. m3, III etap - zbiorniki w projektowaniu), a także budowę rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia i drugiej nitki rurociągu naftowego Gdańsk-Płock.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Przychody spółki wyniosły 1,35 mld zł w 2019 roku.