"Dach ma średnicę 43 m i waży 240 ton. Cały proces wraz z przygotowaniami trwał 7 dni. To ważny kamień milowy tego projektu. Oddanie zbiornika do eksploatacji planowane jest na I kwartał przyszłego roku" - czytamy w komunikacie.
Przeprowadzenie operacji wymagało wielu przygotowań i zaangażowania wysokiej klasy specjalistów, a także sprzętu. Komplet elementów niezbędnych do ułożenia dachu transportowany był przez 40 TIR-ów oraz 3 zestawy aut specjalistycznych, podkreślono w materiale.
"Montaż dachu o takiej średnicy jest bardzo dużym wyzwaniem dla inżynierów, a kluczowym warunkiem dopuszczającym do przeprowadzenia tej operacji są stabilne warunki pogodowe, siła wiatru nie może przekraczać 8 m/s" - dodał kierownik projektu Tomasz Salwa, cytowany w komunikacie.
Całość operacji została wykonana za pomocą specjalnego dźwigu kratowego, który jest w stanie podnieść ciężar o wadze nawet 650 ton. Żuraw wraz z balastem oraz podpiętym dachem ważył około 1 tys. ton. Aby dźwig mógł sprawnie wykonać zadanie trzeba było wcześniej przygotować dla niego odpowiednie podłoże. Zanim dach został posadowiony na zbiorniku ten został wyposażony w system naprowadzania i kształtowania dachu do właściwej średnicy.
Generalnym wykonawcą zbiornika jest konsorcjum w składzie: Naftoremont - Naftobudowa i Przedsiębiorstwo "AGAT".
PERN przypomina, że megainwestycje to strategiczny projekt, który odpowiada na potrzeby rynku naftowo - paliwowego i jednocześnie w zwiększa bezpieczeństwo energetyczne Polski. Chodzi o budowę zbiorników magazynowych na ropę naftową i paliwa, a także budowę rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia i rurociągu naftowego Gdańsk-Płock.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Przychody spółki wyniosły 1,35 mld zł w 2019 roku.