Powodem przeprowadzenia legalizacji w takiej formule był brak możliwości wykorzystania do zalewu tego zbiornika produktu zmagazynowanego w pozostałych zbiornikach bazy w Dębogórzu, ponieważ wszystkie inne znajdują się w składzie podatkowym, czyli posiadają odmienny status akcyzowy. Baza paliw w Dębogórzu jako jedyna spośród baz PERN prowadzi na swoim terenie skład celny obejmujący zbiornik magazynowy o pojemności eksploatacyjnej 33 900 m3, wyjaśniono.
Możliwość wykonania legalizacji z wykorzystaniem tankowca musiała być realizowana za zgodą naczelnika Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego oraz naczelnika Okręgowego Urzędu Miar i Wag.
W celu umożliwienia przygotowania zbiornika do legalizacji, wykonano również nietypową operację związaną z wypompowaniem zalegającego w składzie celnym produktu stanowiącego "stan martwy" jednego z klientów spółki. Dzięki dobrej współpracy z naczelnikiem Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego baza paliw w Dębogórzu otrzymała zgodę na czasowe wyprowadzenie produktu ze składu celnego do wagonów kolejowych. Bez tej zgody legalizacja nie byłaby możliwa, poinformował PERN.
Do zalegalizowania urządzeń pomiarowych wymagane było kilkakrotne wstrzymanie tłoczenia z tankowca na zbiornik i oczekiwanie na ustabilizowanie się pomiaru poziomu produktu. Całą operację utrudniał fakt, że jakiekolwiek opóźnienie rozładunku tankowca mogło wiązać się z poniesieniem przez PERN dużego kosztu postoju tankowca. Dzięki połączeniu przyjęcia produktu zarówno na skład celny, jak i skład podatkowy oraz "płynnego" przełączania się pomiędzy zbiornikami, nie wstrzymano rozładunku i nie przerwano ciągłości tłoczenia z tankowca, wyjaśnił PERN.
"Przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, a sposób jego realizacji spowodował, że klienci spółki mogli w praktyce bez przerwy korzystać z pełnego spektrum usług bazy paliw w Dębogórzu" - powiedział ISBnews kierownik bazy paliw w Dębogórzu Michał Drzazga.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Przychody spółki wyniosły 1,38 mld zł w 2018 roku.
Piotr Apanowicz