"Po dziesięciu miesiącach 2018 r. wartość polskiego eksportu motoryzacyjnego wyniosła 26 mld eurp, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. Motorem wzrostu była sprzedaż części i komponentów motoryzacyjnych, na które przypadło 63,5% eksportu całej branży (blisko 2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej). Według szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wartość polskiego eksportu motoryzacyjnego w 2018 r. przekroczyła 31 mld euro, czyli około 14% polskiego eksportu towarowego ogółem" - czytamy w "Tygodniku gospodarczym PIE".
Wśród części i komponentów największy udział w eksporcie miały silniki i części do silników (16,4% eksportu całej branży motoryzacyjnej) oraz podwozia i elementy podwozia - m.in. hamulce i części, układy zawieszenia, elementy układu kierowniczego (15%). Duże było też znaczenie nadwozi i elementów nadwozi (9,2%), sprzętu elektrycznego i oświetleniowego (7,4%) oraz elementów układu napędowego (3,8%), podano w materiale.
"W ostatnich latach bezpośrednie inwestycje zagraniczne napływające do przemysłu motoryzacyjnego Polski były lokowane przede wszystkim w sektorze części i podzespołów, co umocniło jej pozycję dostawcy tych części dla zagranicznych fabryk samochodów (m.in. w Niemczech, Czechach, na Słowacji, Węgrzech, we Francji i Wielkiej Brytanii). Korzyści osiągane z tego rodzaju specjalizacji w globalnych łańcuchach wartości są większe niż ze specjalizacji w montażu samochodów, w który szczególnie silnie zaangażowały się pozostałe państwa Grupy Wyszehradzkiej" - wskazano w raporcie.
Z badań PIE (a wcześniej IBRKK) wynikało, że w 2014 r. udział krajowej wartości dodanej w polskim eksporcie motoryzacyjnym wyniósł ponad 54%, podczas gdy w eksporcie specjalizującej się w montażu samochodów Słowacji było to zaledwie 33%, a w eksporcie Czech - 43%, wskazano a raporcie.
"Najnowsze inwestycje w branży motoryzacyjnej (m.in. inwestycje w produkcję baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych zapowiedziane przez LG Chem, Valmet Automotive EV i Mercedes-Benz Cars) wskazują, że Polska może awansować w globalnych łańcuchach wartości i przesunąć się z aktywności o niższej wartości dodanej do aktywności o wyższej wartości dodanej. Może się to przyczynić do wzrostu udziału krajowej wartości dodanej w polskim eksporcie motoryzacyjnym" - podsumowali analitycy.