"Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym w regionie producentem paliw w tym zakresie daje niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego" - powiedział wiceprezes Pesy Krzysztof Zdziarski podczas konferencji prasowej.
Dodał, że prototyp ma szansę powstać "bardzo szybko" i mógłby znaleźć zatrudnienie w transporcie wewnątrzzakładowym Orlenu. W nim będzie poddany dalszym testom. W następnej kolejności może - według Zdziarskiego - powstać hybrydowy (elektryczno-wodorowy) pasażerski zespół trakcyjny, który będzie mógł poruszać się w relacjach obejmujących zelektryfikowane i niezelektryfikowane odcinki linii kolejowych. Swoje produkty "wodorowe" Pesa mogłaby kierować na rynek krajowy i za granicę, dodał wiceprezes.
"Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystym środowisku. Jego zaletą jest stosunkowo krótki czas tankowania i stosunkowo duży zasięg, dlatego idealnym zastosowaniem są ciężkie pojazdy szynowe. PKN Orlen już teraz wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę. Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli też kierowcy w Czechach, bowiem Unipetrol z grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych" - powiedział członek zarządu PKN Orlen Józef Węgrecki.
Ocenił, że w przyszłości transport szynowy będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż samochodowy, a koncern dzięki podpisanemu listowi intencyjnemu rozszerzy działalność o ten rynek.
Dokument zakłada wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesę pojazdu szynowego, który następnie obie firmy przetestują i wdrożą do celów komercyjnych. Na razie nie podano kosztów i struktury finansowania projektu, natomiast spółki nie wykluczają sięgnięcia po środki z funduszy rozwojowych.
Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.