"1 marca 2021 roku została podpisana umowa kupna spółki Polska Press przez PKN ORLEN. Oznacza to, że spółka PKN ORLEN jest formalnym właścicielem Polska Press, która wchodzi obecnie w skład Grupy Kapitałowej ORLEN" - czytamy w oficjalnym komunikacie zamieszczonym na stronie Polska Press.
"Jednocześnie z Zarządu Polska Press odchodzi Prezes Dorota Stanek, która złożyła rezygnację ze stanowiska. Zarząd spółki pozostaje trzyosobowy, tj. Dariusz Świąder, Wiceprezes Zarządu, Magdalena Chudzikiewicz, Członek Zarządu i Paweł Fąfara, Członek Zarządu" - poinformowali przedstawiciele medialnej grupy.
Dorota Stanek z Polska Press związana była od 1996 roku. Stanowisko prezesa zajmowała od 2004 roku.
To formalność
O przejęciu spółki Polska Press mówiło się od dawna. Teraz jednak jest to już fakt. Jedna z największych medialnych grup i lider na rynku mediów regionalnych i lokalnych jest już w rękach paliwowego koncernu PKN Orlen. Do tej pory należał do niemieckiego Verlagsgruppe Passau.
Oficjalne ogłoszenie finalizacji transakcji nieco się opóźniło, bo wiceprezes PKN Orlen Jan Szewczak miesiąc temu mówił, że realnym terminem będzie końcówka lutego.
Zielone światło dla tego przejęcia było już 5 lutego, gdy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał zgodę na przeprowadzenie transakcji.
Wniosek o zgodę na koncentrację wpłynął do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 10 grudnia 2020 r. W tym czasie analizowane były skutki planowanego przejęcia. Przede wszystkim pod kątem ewentualnego naruszenia zasad konkurencji. Jednak ze względu na fakt, że Orlen wcześniej z tą branżą nie miał nic wspólnego, trudno było o zastrzeżenia.
- Planowana koncentracja nie wpłynie na konkurencję na rynku wydawniczym prasy lokalnej, na której jest obecna Polska Press, a nie był dotychczas obecny PKN Orlen. Zmianie ulegnie wyłącznie właściciel spółki Polska Press, zaś udziały rynkowe poszczególnych jego uczestników pozostają bez zmian - podkreślał w uzasadnieniu Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Krytyka i obrona
Nie brakuje krytyków, którzy wskazują, że decyzja ma charakter wyłącznie polityczny i ma stworzyć "rządową tubę propagandową". Dzienniki i tygodniki grupy Polska Press mają czytelników w całej Polsce, dla wielu z nich to jedyne media drukowane, po które sięgają.
Prezes Orlenu zapewnia, że za zakupem grupy Polska Press stoją wyliczenia i analizy i że nie jest to decyzja polityczna. Daniel Obajtek pytany, czy zakup Polska Press to biznesowa transakcja czy też wprowadzana tylnymi drzwiami "repolonizacja mediów", stwierdził, że nie mógłby przeprowadzić żadnej transakcji, która nie broni się biznesowo.
Polska Press chwali się, że ich serwisy odwiedza 17,4 mln użytkowników. W portfolio prasowym znajduje się 20 dzienników regionalnych i blisko 120 tygodników lokalnych, bezpłatna gazeta naszemiasto.pl, magazyny Nasza Historia, Moto Salon, Moto Salon Classic, Strefa Biznesu, Strefa Agro oraz dodatki telewizyjne: Tele Magazyn, Super Tele, TV Pilot i Tele Program.
PKN Orlen przejmując Polska Press uzyskał też dostęp do dużej bazy poligraficznej. Mowa o sześciu drukarniach.