Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek ogłosił, że paliwowy koncern przejmuje spółkę Polska Press - jednego z największych wydawców w Polsce. Dotychczas należała ona do niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group.
Czytaj więcej: Gospodarka europejska kurczy się, a najbogatsi dalej się bogacą. Ci miliarderzy nie czują kryzysu
Orlen podkreśla, że transakcja ta wpisuje się w strategiczne plany w zakresie wzmacniania sprzedaży detalicznej, w tym pozapaliwowej. Poprzez przejęcie Polska Press koncern uzyska m.in. dostęp do 17,4 mln użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów.
W mediach społecznościowych błyskawicznie pojawiły się komentarze polityczne na temat rozpoczęcia repolonizacji mediów w Polsce, bowiem pośrednio przez Orlen kontrolę nad dużym wydawcą na rynku medialnym przejmie państwo.
Czytaj więcej: "Holding PiS" przegrywa w starciu z COVID-19. Tylko jedna państwowa spółka poprawiła wyniki
A jak reagują na tę informację inwestorzy i rynki finansowe, dla których polityka jest mniej istotna, a kluczową rolę odgrywa ekonomia?
Giełda po publikacji oficjalnego komunikatu praktycznie nie zareagowała. Od rana notowania akcji Orlenu były 2-3 proc. na plusie i to się nie zmieniło.
- Na ten temat spekulowano już kilka tygodni temu - przyznaje Kamil Kliszcz, główny analityk Domu Maklerskiego mBanku, który od dawna bacznie przygląda się poczynaniom PKN Orlen.
Dodaje, że rynek na te informacje reagował wcześniej raczej negatywnie, bo działalność medialna jest dość daleko od podstawowej działalności spółki.
Tym też tłumaczy brak zauważalnej reakcji w bieżących notowaniach akcji Orlenu na giełdzie. To już inwestorzy wcześniej uwzględnili w swoich wycenach.
- To przejęcie w skali całej działalności PKN Orlen niewiele zmienia. Finansowo będzie ledwo zauważalne. Ma znacznie większy wymiar wizerunkowy - komentuje sytuację Kamil Kliszcz.
Spółka Polska Press w 2019 roku osiągnęła przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł. W tym samym czasie cały koncern PKN Orlen odnotował sprzedaż kilkaset razy wyższą - na poziomie 111 mld zł.
Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Funkcjonują z powodzeniem w 15 z 16 województw w Polsce, a w większości z nich zajmuje pozycję lidera pod względem czytelnictwa i sprzedaży. Portfolio Grupy to także 500 witryn online.