"Rząd Prawa i Sprawiedliwości dba o rozwój gospodarczy wschodniej Polski. Aby przyspieszyć ten rozwój, powstanie PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. To dowód na dobrą współpracę rządu z samorządem. Zależy nam na maksymalnym wykorzystaniu szansy, jakie daje nam Nowy Jedwabny Szlak i transport towarów pomiędzy Azją a Europą, dlatego w Chełmie powstanie terminal przeładunkowy" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.
"Lokalizacja Chełma daje miastu potencjał do tego, aby w jego regionie mogła działać spółka do przewozu i przeładunku towarów po szerokotorowej linii kolejowej biegnącej od pobliskiej granicy z Ukrainą. Zależy nam na wspieraniu rozwoju wschodniej części kraju. W ten sposób PKP S.A. wpisuje się w rządową strategię na rzecz zrównoważonego rozwoju. Możemy to osiągnąć m.in. dzięki potencjałowi nieruchomości należących do Polskich Kolei Państwowych" - dodał prezes PKP Krzysztof Mamiński.
Głównym celem spółki, której powołanie przewiduje list intencyjny, ma być działanie na rzecz rozwoju usług logistycznych na Chełmszczyźnie, również dzięki infrastrukturze szerokotorowej linii kolejowej nr 63 oraz wybudowaniu terminala przeładunkowego. Dokładny zakres działań i ich harmonogram będzie przedmiotem ustaleń zespołu roboczego. PKP S.A. i miasto Chełm będą dążyć do wzrostu liczby przewożonych towarów, ich przeładunku i logistycznych usług komplementarnych. W ten sposób zwiększy się konkurencyjność transportu kolejowego oraz atrakcyjność miasta i całego regionu, między innymi dla przyszłych inwestorów, podkreślono w materiale.
"PKP Linia Chełmska Szerokotorowa to nowe inwestycje i miejsca w pracy w Chełmie i okolicach. Liczymy na to, że powtórzy sukces PKP LHS (Linii Hutniczej Szerokotorowej) z siedzibą w Zamościu, która od początku swego powstania w 2001 r. rokrocznie generuje zysk" - wskazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
PKP S.A. przypomina, że zarządza jednym z największych zasobów nieruchomości w Polsce, który obejmuje wiele działek mających walory transportowe, spedycyjne i logistyczne. Szczególnie atrakcyjne tereny znajdują się m.in. w pobliżu kolejowych przejść granicznych na styku torów o szerokości 1435 i 1520 mm. Spółka wytypowała ze swoich zasobów ponad 170 lokalizacji na terenie całego kraju, w których można rozwinąć usługową infrastrukturę logistyczną.
"Nieruchomości te są dobrze skomunikowane z kolejową i drogową infrastrukturą, dzięki czemu może na nich powstać punktowa infrastruktura logistyczna. W najlepszych lokalizacjach planowana jest budowa centrów logistycznych, multimodalnych terminali przeładunkowych oraz tzw. railportów, czyli punktów koncentracji prac przeładunkowych i innych usług logistycznych" - podsumował członek zarządu PKP Mirosław Antonowicz.