"Pragniemy zapewnić Polakom podróże koleją komfortową, punktualną i bezpieczną. Każda kolejna podpisana i realizowana umowa na nowy tabor lub jego modernizację pozwala podnosić jakość usług oferowanych przez PKP Intercity. Dotychczas przewoźnik zawarł umowy z polskimi producentami na realizację zadań inwestycyjnych w ramach strategii taborowej na kwotę blisko 3 mld zł" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej.
81 nowych wagonów trafi do PKP Intercity do lutego 2022 r., a pierwsze z nich - w przyszłym roku. Po upływie 24 miesięcy od odbioru wagonów FPS H. Cegielski jest zobowiązana do wykonania przeglądów na trzecim poziomie utrzymania.
Jak poinformował prezes PKP IC Marek Chraniuk, w nowych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału sieci komórkowych oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu. Wagony te będą dostosowane do prędkości 200 km/h.
Dodatkowe wagony będą dopasowane do potrzeb różnych grup pasażerów. Do PKP Intercity trafią dwa wagony przedziałowe pierwszej klasy, dziewięć wagonów przedziałowych i dziewięć wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, trzy wagony bezprzedziałowe drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz trzy wagony przedziałowe drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
Z nowych wagonów podróżni będą mogli korzystać w pociągach Express InterCity (EIC) na trasach: Warszawa - Kraków, Zakopane - Gdynia, Kołobrzeg/Gdynia - Bielsko-Biała, Kołobrzeg/Gdynia - Warszawa, Warszawa - Zielona Góra, Warszawa - Szczecin, Warszawa - Berlin, Gdynia - Berlin, Kraków - Berlin, Gdynia/Warszawa - Wiedeń.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2017 roku miał 42,8 mln pasażerów.