Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

PKP Intercity kupuje elektryczne lokomotywy. Nabędzie 20 sztuk od spółki Newag

12
Podziel się:

PKP Intercity kupuje 20 lokomotyw elektrycznych Griffin z Newagu – przekazał przewoźnik. Wartość umowy wyniesie 500 mln zł brutto. Swoje podpisy pod kontraktem złożyli w czwartek przedstawiciele obu firm.

PKP Intercity kupuje elektryczne lokomotywy. Nabędzie 20 sztuk od spółki Newag
Kolej. PKP Intercity kupuje 200 lokomotyw elektrycznych od firmy Newag za 500 mln zł brutto (PAP, PAP/Rafał Guz)

Zgodnie z planami ujawnionymi przez PKP Intercity nowe lokomotywy przewoźnik wykorzysta w połączeniach krajowych. Spotkać je będzie można na trasach do: Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej GóryBiałegostoku.

W tych trudnych popandemicznych czasach, kiedy na wschodzie toczy się wojna, a światowa gospodarka nie jest w najlepszej formie, niezwykle ważne są takie kontrakty – stwierdził minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

PKP Intercity kupuje lokomotywy za pół miliarda zł

W czwartek przedstawiciele PKP Intercity i Newag podpisali umowę w tej sprawie wycenianą na ponad 500 mln zł brutto. Lokomotywy Griffin, których ona dotyczy, to lokomotywy jednosystemowe o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h. Ich budowa jest modułowa, a zasilane są z sieci trakcyjnej 3 kV DC.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Program Money.pl 23.02 | Maszyny w rekrutacji pracowników. "Są w stanie wysnuwać pewne wnioski"

PKP Intercity zapewnia, że bezpieczną eksploatację lokomotyw zapewni system ETCS poziomu L1 i L2. O bezpieczeństwo zadbają też systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy. Lokomotywy będą miały również nadajniki GPS.

Wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki stwierdził, że zyski z tego typu transakcji "będą zauważalne dla wszystkich stron – kolejarzy, przemysłu i przede wszystkim pasażerów". Andrzej Olszewski z zarządu PKP SA z kolei dodał, że tego rodzaju zakupy świadczą o modernizacji i elektryfikacji polskiej sieci kolejowej.

Dwadzieścia nowych lokomotyw to możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń i większa niezawodność pojazdów w różnych warunkach pogodowych – ocenił Jarosław Oniszczuk z zarządu PKP Intercity.

Kolejna tego typu transakcja

To kolejna transakcja między obydwiema spółkami. PKP Intercity dwa lata temu zakontraktowały od Newagu 30 lokomotyw elektrycznych, które rozwijają prędkość do 160 km/h. Wartość zakupu wyniosła wówczas 551,4 mln zł brutto.

Andrzej Adamczyk podkreślał, że PKP Intercity uzupełnia tabor poprzez zakupy u polskich firm. – PKP Intercity zainwestowało już 7,5 mld złotych, a 99 proc. tej kwoty trafi do polskich producentów – podkreślił.

O firmie Newag w ostatnich dniach było głośno natomiast z innych względów. Prezes spółki przyznał, że wprowadził czterodniowy tydzień pracy w firmie z przymusu. Brakowało zleceń, dlatego też nie było pracy dla zatrudnionych.

Obecnie w Polsce nie ma żadnych nowych przetargów i ponieważ ta ograniczona podaż ma miejsce od kilkunastu miesięcy, to dla optymalizacji kosztów podjęliśmy decyzję o pracy co drugi tydzień przez cztery dni robocze. W takim wariancie będziemy działali do kwietnia, a pracownicy zgodzili się wykorzystywać w te dni urlop, dzięki czemu w pozostałych miesiącach roku wrócimy do pełnych mocy produkcyjnych – tłumaczył przed kilkoma dniami Zbigniew Konieczek.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(12)
WYRÓŻNIONE
protestant
2 lata temu
Lokomotywy potanialy?!
HUN
2 lata temu
NEWAG to Nowy Sącz i powiat nowosądecki, mieszkańcy to w większości wyborcy PiS-u. Dobrze , że taki kontrakt został podpisany, ale jest to kropla w morzu. Brak pieniędzy z KPO już daje negatywne rezultaty, to brak inwestycji. Doraźne gaszenie przez rząd pożaru nie jest dobrym rozwiązaniem. NEWAG ma szczęście, bo to fabryka zatrudniająca około 1500 pracowników, co mają zrobić mniejsze zakłady dla których zaczyna brakować zleceń. Brak pieniędzy z KPO daje o sobie znać, a panowie z rządu kłócą się coraz bardziej, nabijają sobie kieszenie pieniędzmi podatników, a ludzi mają w głębokim poważaniu. Sypną groszem przed wyborami, a ciemny lud to znowu kupi.
ZK590
2 lata temu
Kupiłem dzisiaj przez internet bilet na pociąg intercity. Jakie było moje zdziwienie, gdy doczytałem /co nie było proste/, że zapłaciłem 13,50 za OPŁATĘ KOMPENSACYJNĄ. Zagotowało mi się w 4 literach.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (12)
Manek
2 lata temu
Za Sanacji Cegielski Towarowe Parowozy Osobowe Piękne Heleny W Całym świecie Polski Produkt Narodowy Za PRL SM Chrzanów nie Zmodernizowali PO PZPR tylo sprzedali Produkty Narodowe Nic już Pilskiego nie Mamy nawet Sklepu Polskiego
ZK590
2 lata temu
Kupiłem dzisiaj przez internet bilet na pociąg intercity. Jakie było moje zdziwienie, gdy doczytałem /co nie było proste/, że zapłaciłem 13,50 za OPŁATĘ KOMPENSACYJNĄ. Zagotowało mi się w 4 literach.
Prezydent2025
2 lata temu
Pamiętam czasy Gierka. Propaganda dzisiaj według takich samych schematów jak 45 lat temu.
protestant
2 lata temu
Lokomotywy potanialy?!
#MDM#
2 lata temu
ob. AA, - doprowadzi do Pogrzebu Koleji Pisowskiej.!!!