Przewoźnik i dostawca energii współpracują nieprzerwanie od momentu podziału na spółki. W grudniu br. podpisano kolejną umowę na dostawę energii trakcyjnej do 2022 roku z opcją jej przedłużenia na dalsze 12 miesięcy. W wersji rozszerzonej kontrakt opiewa na 1,7 mld zł netto. Przewoźnik ma w niej zagwarantowaną m. in. ciągłość i bezpieczeństwo dostaw zasilania, model rynkowy mitygujący ryzyka cenowe dedykowane dla sektora kolejowego, a także możliwość rozliczania się na podstawie rzeczywistego zużycia energii z wykorzystaniem zainstalowanych w lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych liczników energii elektrycznej. Obie spółki widzą także realną możliwość przyszłej współpracy w ramach projektów OZE i programu "Zielona Kolej", podano.
"Rozmowy z PKP Energetyka były partnerskie i merytoryczne. Podpisaliśmy umowę, która zapewnia nam ciągłość dostaw energii na najbliższe 24 miesiące z opcją przedłużenia na kolejny rok. Takie bezpieczeństwo jest dla nas bardzo istotne i sprawia, że możemy planować pozostałe zakupy czy inwestycje. Rozważamy także wdrożenie rozwiązań OZE w celu obniżenia kosztów zakupu energii elektrycznej na potrzeby zasilania infrastruktury kolejowej. To ambitny projekt, ale wiemy, że kolej powinna się zmieniać i w bliskiej przyszłości korzystać w większym stopniu z OZE" - powiedział członek zarządu PKP Intercity Adam Laskowski, cytowany w komunikacie.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2019 r. spółka miała blisko 49 mln pasażerów wobec ponad 46 mln pasażerów rok wcześniej.
PKP Energetyka to spółka z branży budowy i utrzymania sieci trakcyjnej oraz elektroenergetyki kolejowej. Głównym jej zadaniem jest sprzedaż i dostarczanie energii elektrycznej dla odbiorców trakcyjnych. PKP Energetyka działa na polskim rynku od 2001 roku. Jest spółką prywatną i należy do jednego z największych funduszy inwestycyjnych na świecie - CVC Capital Partners.