"Podpisana dziś umowa między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a zarządem Morskiego Portu Police umożliwia wykonanie prac projektowych na budowę nowych torów, zapewniających bezpośredni dojazd do portu Police. To pierwszy etap objętej porozumieniem inwestycji, która zwiększy konkurencyjność transportu morskiego i kolejowego. Wartość przedsięwzięcia szacowana jest na 122 mln zł" - czytamy w komunikacie.
Morski Port Police należy do Grupy Azoty. Dokument pozwala na przygotowanie dokumentacji odgałęzienia, prowadzącego ze stacji kolejowej Police do portu Police. Wybudowany zostanie nowy tor i sieć trakcyjna. Zamontowane będą urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W ramach inwestycji powstanie także nowy wiadukt kolejowy nad ulicą Jasienicką. Obiekt zapewni sprawny i bezpieczny przejazd pociągów, bez ograniczeń ruchu na drodze wojewódzkiej nr 114 (Nowe Warpno - Tanowo), podano także.
"W ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują kontrakty związane z poprawą dostępności do portów w Trójmieście, Szczecinie, Świnoujściu i Policach. Przygotowywana wspólna inwestycja PLK z Zarządem Morskiego Portu Police zwiększy możliwości przeładunku towarów między transportem kolejowym a morskim" - powiedział członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch, cytowany w komunikacie.
Zgodnie z zawartym w styczniu 2019 r. porozumieniem, najpierw przygotowana ma być dokumentacja oraz uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych wraz z pozwoleniem na budowę. Kolejny etap to wyłonienie wykonawcy i przeprowadzenie prac. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą obecnie procedurę wyłaniania wykonawcy dokumentacji i w styczniu planowane jest podpisanie umowy, podano także.
Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o. realizuje obecnie prace przedprojektowe w ramach Koncepcji programowo - lokalizacyjnej budowy stacji kolejowej "Police Port" wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police wraz z opracowaniem wytycznych do SIWZ na przeprowadzenie postępowania na wyłonienie wykonawcy kompleksowej dokumentacji projektowo - kosztorysowej w zakresie, za który odpowiada ZMPP Sp. z o.o.
"Zakładany efekt projektu to zwiększenie możliwości przeładunkowych portu i poprawa jego dostępności. Obecnie pociągi towarowe, jadące linią Szczecin - Trzebież Szczeciński do portu w Policach muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do zakładów chemicznych. Po wybudowaniu nowego odcinka toru, dostawa ładunków będzie krótsza i sprawniejsza. Możliwy będzie przejazd większej liczby składów. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei w przewozach towarów, co przyniesie korzyści gospodarcze dla regionu. Przedsięwzięcie stwarza także dodatkowe możliwości rozwoju Grupy Azoty. Co roku spółka wykorzystuje transport kolejowy do przewozu kilku milionów ton produktów i surowców" - czytamy dalej.
"Porty mają kluczowe znaczenie dla Grupy Azoty, ponieważ sprowadzamy przez nie dużą część surowców i eksportujemy wytworzone produkty. Przy dużych zakupach i sprzedaży, jakie realizujemy, rozbudowana infrastruktura portowa pozwala osiągać dużą sprawność operacyjną, przy mniejszym nakładzie kosztów. Dlatego jesteśmy zainteresowani rozwojem portów, a szczególne znaczenie ma dla nas właśnie port w Policach. Logistyka budowanego przez nas kompleksu chemicznego, znanego jako Polimery Police, opiera się przede wszystkim na transporcie morskim. W ramach tej największej w Polsce inwestycji chemicznej, w polickim porcie powstanie m.in. gazoport, przez który będziemy sprowadzać propan do produkcji propylenu i polipropylenu" - zaznaczył prezes Grupy Azoty Police i Grupy Azoty Wojciech Wardacki, cytowany w komunikacie.
"To dla nas bardzo ważna inwestycja. Port w Policach jest czwartym co do wielkości portem w Polsce pod względem przeładunku. Rocznie odprawia prawie 2 mln ton towarów. Dzięki budowie nowego toru, po raz pierwszy port będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe. Będziemy mogli zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe z korzyścią dla całego regionu" - powiedział prezes Morskiego Portu Police Andrzej Łuc, cytowany w komunikacie.
Wstępna wartość inwestycji szacowana jest na 122 mln zł. Koszty pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Zarząd Morskiego Portu Police. Każda ze stron finansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Dokładny termin rozpoczęcia prac jest uzależniony od pozyskania źródeł finansowania, podsumowano w informacji.
Grupa Azoty zajmuje drugą pozycję w UE w produkcji nawozów azotowych i wieloskładnikowych, a takie produkty jak melamina, kaprolaktam, poliamid, alkohole OXO, czy biel tytanowa mają również silną pozycję w sektorze chemicznym znajdując swoje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 10 mld zł w 2018 r.