"Czekamy na nowe środki finansowe, na dalszy odcinek średnicy. Zakładamy, że w przyszłym roku zapadną decyzje co do jej finansowania - to jeden z priorytetów na kolei w skali całego kraju. Jeśli w przyszłym roku będą decyzje, to w 2022 r. będziemy ogłaszać przetargi na następne odcinki linii średnicowej: pierwsza Warszawa Wschodnia, potem będziemy szli od Warszawy Wschodniej w kierunku zachodnim. Zakładamy, że 2027 r. to jest realny czas zakończenia tej inwestycji, bez zamykania linii średnicowej" - powiedział Merchel po podpisaniu umowy na modernizację stacji Warszawa Zachodnia.
Przypomniał, że w ramach przebudowy linii średnicowej obecny przystanek Warszawa Śródmieście stanie się stacją z czterema torami, postanie nowy przystanek w rejonie Ronda de Gaulle'a, a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie przesunięty na wschód jako Warszawa Solec (nazwa robocza). Merchel podkreślił, że budowa nowych przystanków nie obniży przepustowości "Średnicy". Inwestycja obejmie też kompleksową przebudowę tuneli średnicowych pod centrum stolicy.
"Najpierw robimy Warszawę Zachodnią z wyjściem w kierunku Warszawy Centralnej. Jednocześnie zakładamy, że na przełomie 2022-2023 byśmy weszli na Warszawę Wschodnią. I potem idziemy w stronę Warszawy Centralnej. To jest okres ok. 6-7 lat, żeby zakończyć przebudowę całej linii średnicowej. Obecnie mamy też przetarg, pewnie niedługo będzie otwarcie ofert, na odcinek Warszawa Wschodnia - Warszawa Wawer, kiedy wyjście od Warszawy Wschodniej będzie wykonane już zgodnie z koncepcją układu docelowego - będzie linia czterotorowa do samego Otwocka" - wyjaśnił prezes PKP PLK.
Dziś PKP PLK podpisały z Budimeksem umowę na modernizację stacji Warszawa Zachodnia za ponad 1,9 mld zł netto. Inwestycja ma ruszyć w sierpniu br., a zakończyć się w II poł. 2023 r.