Projekcja spadku konsumpcji w przedziale od -1% do -8% zbudowana jest dla trzech scenariuszy: ok. 2-miesięcznego lockdownu z szybkim etapem otwierania gospodarki, ok. 2-miesięcznego lockdownu z powolnym otwieraniem gospodarki oraz ten ostatni scenariusz rozszerzony o nawrót epidemii i przynajmniej części restrykcji na jesieni, zaznaczono.
"We wszystkich tych scenariuszach konsumpcja odnotuje spadek rok do roku, a dynamika dla 2020 r. według naszych prognoz będzie sięgać od około -1% do -8%" - napisano w raporcie.
"Co więcej, można się także spodziewać dodatkowych znacząco negatywnych informacji, ponieważ w związku z prognozowaną suszą w najbliższych miesiącach należy się także spodziewać wzrostu cen produktów żywnościowych, czyli pogłębienia obecnych spadków" - dodano.
PMR prognozuje, że tzw. lockdown związany z COVID-19 będzie trwał w Polsce około dwóch miesięcy, jednak dodaje, że "istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że w niektórych segmentach - zwłaszcza imprezy masowe - zakazy będą trwały jeszcze przez kilka miesięcy", powołując się na przykład Niemiec.
Z badania wynika również, że w ostatnich tygodniach trwania epidemii, poza kategorią kosmetyków, większość zakupów produktów niespożywczych - tj. odzież, obuwie, artykuły wykończeniowe, meble czy RTV/AGD i elektronika - jest przez klientów ograniczana, odkładana w czasie lub badani rezygnują w ogóle z takich zakupów.
"Z drugiej strony, patrząc na cały rynek, 2020 r. na pewno przyniesie znaczną korektę, nawet większą niż dla całej konsumpcji. Dodatkowo część zakupów obecnie odkładanych w czasie zostanie zaniechana całkowicie" - dodano.
Raport pokazuje także, że prawie połowa konsumentów kupowała w ciągu trzech tygodni poprzedzających badanie więcej na zapas niż zwykle, ale prawie drugie tyle kupuje na zapas tyle samo co wcześniej.
"Dodatkowo, porównując wyniki badań przeprowadzonych przez PMR także w 2019 r., można powiedzieć, że deklaracje dotyczące zwiększenia zakupów na zapas osiągają podobną powszechność jak w przypadku częstszych zakupów na zapas spowodowanych wprowadzeniem prawie pełnego zakazu handlu w niedzielę, choć różnią się kupowanymi produktami" - dodano.
Pytani o korzystanie z usług branży turystycznej, 43% badanych stwierdziło, że całkowicie zrezygnuje z wycieczek zagranicznych, a dodatkowe 26% chce je odłożyć w czasie.
PMR przeprowadził badanie w kwietniu 2020 r. na reprezentatywnej próbie 1,3 tys. konsumentów